The Relationship between CSR Activities and Attitude toward Discount Store: The Moderating Role of Community Attachment

할인점의 사회적 책임 활동과 점포태도간의 관계 : 지역애착도의 조절효과

  • Moon, Youn-Hee (School of Business administration, Chonnam National University) ;
  • Kim, Jae-Wook (Korea University Business School) ;
  • Choi, Ji-Ho (School of Business Administration, Chonnam National University)
  • 문연희 (전남대학교 일반대학원 경영학과) ;
  • 김재욱 (고려대학교 경영학과) ;
  • 최지호 (전남대학교 경영대학 경영학부)
  • Published : 2009.01.31

Abstract

This article examines community attachment as boundary condition that moderates the relationship between CSR activities and attitude in the discount store context. Using a sample of 1,118 consumers that have a purchasing experience. Results showed that CSR activities such as social contribution, consumer protection, and environmental protection have a significant effect on the attitude toward discount store. In addition, the authors found the role of community attachment as moderator. The discussion focuses on the meaning of the results for strategic CSR activities and the need for additional studies to clarify the relationship between CSR activities and store attitude.

본 연구의 목적은 소비자 관점에서 할인점의 사회적 책임 활동과 점포태도간의 관계를 실증함과 동시에 그러한 관계의 경계 조건으로 지역애착도의 조절효과를 규명하는데 있다. 1,118명의 할인점 이용 고객을 대상으로 수집된 자료가 분석에 이용되었으며, 분석 결과 사회공헌활동, 소비자보호, 환경보호와 같은 사회적 책임 활동이 점포태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아울러 지역사회공헌활동과 소비자보호는 지역애착도가 높은 소비자의 경우에 점포태도에 미치는 영향력이 증가하는 조절효과를 보여 주었다. 이러한 결과에 대한 이론적 및 실무적 시사점과 향후 연구 방향이 제시되었다.

Keywords