Abstract
This study develops composite indicators that is capable of estimating QOS (Quality of Service) of pedestrians by enhancing estimation for Level of Service in present transporting spaces for pedestrians that merely concerns quantitative indicators such as pedestrian flow rate, pedestrian stoppage. This paper conducts survey questionnaire to collect data. It utilizes AHP(Analytic Hierarchy Process) and ANP(Analytic Network Process). The main results show that: first, ANP is better analytic methods than AHP due to the fact that pedestrians feel repetition when they judge level of service. Second, qualitative factors such as pedestrian behaviors, maintenance, scenary for pedestrians and environments should be considered. Importance of qualitative factors is higher in residential area than other areas. I expect that using qualitative indicators and quantitative indicators is appropriate in order to estimate pedestrians' QOS.
본 연구는 현재 보행교통류율, 보행자지체 등의 정량적인 지표만을 고려하고 있는 기존 보행자 이동공간 서비스수준(Level of Service) 평가의 한계를 극복하고, 보행자의 이동공간(보도 및 횡단보도)만족도에 영향을 미치는 정성적 요인을 반영하여 보행자의 실질적인 서비스 질(QOS : duality of Service)을 측정할 수 있는 통합적 지표를 개발하는 것이 목적이다. 연구를 위한 기초자료 수집은 설문조사를 이용하였고, 통합지표 개발을 위해 계층분석법(AHP)과 네트워크분석법(ANP)을 활용하였다. 주요 연구결과는 첫째, 보행자가 서비스수준을 판단할 경우 중복성을 느끼고 있음을 알 수 있어, 네트워크분석법에 의한 지표를 적용하는 것이 적절함을 확인하였다. 둘째, 보행자 행태, 유지관리, 보행경관 및 환경과 같은 정성적인 요인을 고려해야 한다는 것을 알 수 있었으며 특히 주거지역에서 정성적인 요인의 중요도가 높은 것을 알 수 있었다. 향후 실질적인 보행자 서비스 질을 평가하기 위해서는 정량적인 지표는 물론 정성적인 지표를 고려하는 것이 적절할 것이라 판단된다.