DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Self Care Training(based on International Classification of Functioning, Disability and Health) on Functional Independence in the Young Children with Spastic Cerebral Palsy

국제 기능 장애 건강분류의 구성요소에 기반을 둔 자기관리 훈련이 경직성 뇌성마비 아동의 기능적 독립성에 미치는 영향


Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of self-care training based on ICF(International Classification of functioning, Disability and Health) on functional independence in the young children with spastic cerebral palsy. Total of 43 young children(male=25, female=18; age range from 36month to 72month) with spastic cerebral palsy, classified at GMFCS(Gross Motor Function Classification System) levels III-IV. Total of 32sessions of a self-care training (eating, grooming, bathing, toileting) were given 4 times a week for 30minutes from August 1th to September 30th of 2008. Changes in the functional independence after the training obtained by Wee-FIM(Functional Independence Measure for Children). Results were as follows: Functional independence was significantly increased after the training. As a result, a self-care training should be applied as an effective intervention to improve the functional independence in the young children with spastic cerebral palsy.

본 연구는 국제 기능 장애 건강분류의 구성요소에 기반을 둔 자기관리 훈련이 경직성 뇌성마비 아동의 기능적 독립성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 K광역시 소재 병원 두 곳의 재활의학과에 내원하는 35개월 이상 72개월 미만인 경직성 뇌성마비 아동(남아=25, 여아=18) 중 GMFCS(Gross Motor Function Classification System) level III-IV인 아동 43명으로 구성하였다. 연구기 간은 2008년 8월 1일부터 2008년 9월 31일까지였고, 자기관리 훈련은 2인의 작업치료사에 의해 회당 30분씩 주 4회 제공되었다. 자기관리 훈련은 먹기, 꾸미기, 목욕하기, 화장실 사용하기의 4개 영역으로 구성하였다. 훈련 후 경직성 뇌성마비 아동의 기능적 독립성 변화는 Wee-FIM(Functional Independence Measure for Children)을 이용하여 측정하였다. 연구결과 자기관리 훈련 후 뇌성마비 아동의 기능적 독립성은 유의한 향상을 보였다. 위의 결과에 근거하여 자기관리 훈련을 경직성 뇌성마비 아동의 기능적 독립성 향상을 위해 효과적인 방법으로서 충분히 활용 할 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 박지환, 중추신경계 발달평가를 위한 반사 검사법, 현문사, 1992.
  2. B. Bobath, "Motor development, its effect on general development and application to the treatment of cerebral palsy," Physiotherapy, Vol.57, No.11, pp.526-532, 1971.
  3. A. Kibele, "Occupational therapy's role in improving the quality of life for persons with cerebral palsy," American Journal of Occupational therapy, Vol.43, No.6, pp.371-377, 1989. https://doi.org/10.5014/ajot.43.6.371
  4. 김진호, 한태륜, 재활의학 제2판, 군자출판사, 2002.
  5. M. Shevell and J. Bodensteiner, "Cerebral palsy: Defining the problem," Seminars in Pediatric Neurology, Vol.11, No.1, pp.2-4, 2004. https://doi.org/10.1016/j.spen.2004.01.001
  6. K. Krigger, "Cerebral palsy: An overview," American Family Physician, Vol.73, No.1, pp.91-100, 2006.
  7. International Classification of Functioning, Disability and Health, http://www.who.int/icidh
  8. 김정우, 김봉선, "기능제한 관점에서 본 뇌성마비 인의 일상생활수행능력과 취업여부의 관계에 대한 연구", 한국사회복지학, 제59권, 제1호, pp.223-249, 2007.
  9. M. C. Mancini, P. M. Fiuza, J. M. Rebelo, L. C. Magalhaes, Z. A. Coelho, M. L. Paixao, A. P. Gonijo, and S. T. Fonseca, "Comparison of functional activity performance in normally developing children and children with cerebral palsy," Arguivos de Neuropsiquiatria, Vol.60, pp.446-452, 2002. https://doi.org/10.1590/S0004-282X2002000300020
  10. 김명신, 박형숙, "일상생활동작 훈련이 뇌졸중 환자의 자가간호 수행능력과 가족의 부담감에 미치는 효과", 재활간호학회지, 제8권, 제2호, pp.165-174, 2005.
  11. M. E. Msall, K. M. DiGaudio, and L. C. Duffy, "Use of functional assessment in children with developmental disabilities," Physical Medicine and Rehabilitation Clinics of North America, Vol.4, pp.517-527, 1993.
  12. B. B. Hamilton and C. U. Granger, Functional Independence Measure for Children (Wee-FIM), Research foundation of the state University of New York, 1991.
  13. R. Palisano, P. Rosenbaum, D. Russell, E. Wood, S. Walter, and B. Galuppi, "Gross Motor Function Classification System," Hamilon, Ontario: McMaster University.
  14. R. Palisano, P. Rosenbaum, and D. Russell, S. Walter, E. Wood, and B. Galuppi, "Development and reliability of a system to classify gross motor function in children with cerebral palsy," Developmental Medicine and Child Neurology, Vol.39, No.4, pp.214-223, 1997. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.1997.tb07414.x
  15. R. J. Palisano, S. E. Hanna, P. L. Rosenbaum, D. J. Russell, S. D. Walter, E. P. Wood, P. S. Raina, and B. E. Galuppi, "Validation of a model of gross motor function for children with cerebral palsy," Physical Therapy, Vol.80, No.10, pp.974-985, 2000.
  16. M. Palmer and J. Toms, Manual for Functional Training(3rd), Davis Company Pub, 1992.
  17. 김화도, "뇌성마비유아의 일상생활 동작 프로그램 적용 효과", 지체부자유아교육, 제18권, pp.71-86, 1991.
  18. 조순자, 송병호, "Conductive Education 프로그램이 경직형 뇌성마비학생의 일상생활동작 수행 능력에 미치는 효과", 특수교육학연구, 제39권, 제 3호, pp.313-332, 2004.
  19. G. Sussanne and S. Ingrid, "Description of self-care training in occupational therapy: case studies of five kenyan children with cerebral palsy," Occupational therapy internal, Vol.8, No.9, pp.34-48, 2006.
  20. L. Ahl, E. Johansson, T. Granat, and E. Carlberg, "Functional therapy for children with cerebral palsy: an ecological approach," Developmental Medicine and child Neurology, Vol.47, No.9, pp.613-619, 2005. https://doi.org/10.1017/S0012162205001210
  21. M. Mastos, K. Miller, A. Eliasson, and C, Lmms, "Goal directed training: linking theories of treatment to clinical practice for improved functional activities in daily life," Clinical Rehabilitation, Vol.21, No.1, pp.47-55, 2007. https://doi.org/10.1177/0269215506073494
  22. M. Ketelaar, A. Vermeer, H. Harm't, E. Van, P. Beek, and P. Helders, "Effects of a functional therapy program on motor abilities of children with cerebral palsy," Physical Therapy, Vol.81, No.9, pp.1534-1545, 2001. https://doi.org/10.1093/ptj/81.9.1534
  23. 윤보연, 이병희, "Conductive Education이 뇌성 마비아동의 운동발달 및 일상생활동작에 미치는 효과", 특수교육저널, 제9권, 제1호, pp.191-207, 2008.