A Study about Materialism in Fashion and Arte Povera - Focusing on Italian Fashion in the 1960s and beyond -

패션과 Arte Povera에 표현된 물질성 - 1960년대와 이후 이탈리아 패션을 중심으로 -

  • Lee, Yoon-Kyung (Dept. of Clothing and Textile, Seoul National University) ;
  • Kim, Min-Ja (Research Institute of Human Ecology, Seoul National University)
  • 이윤경 (서울대학교 의류학과 대학원) ;
  • 김민자 (서울대학교 생활과학 연구소)
  • Published : 2009.05.28

Abstract

Arte Povera, which was started centering around of Italy in 1960, made a great sensation using by base materials in the works that were totally different from other artists' work. Beginning of Arte Povera was just starting of Base Materialism and it was a reconsideration about the life's authenticity in material civilization. Arte Povera carried worthless materials, which were overlook or ignored in the life, into the gallery. In this study, records and Arte Povera Group's works was studied. The outcome of Arte Povera's materialism was used to an analysis of fashion designers' works. It shows how to explain Arte povera's materialism in fashion designers' works in 1960s and since 1990. Materialism in fashion is expanding from constructed materials of the clothing to the body. The expression method is getting various and complex. As if 1960s' art was, modern fashion is getting one of the testing places for the Ideology. It is getting out of the boundary of the utility as fashion art by using materials. So a function of the clothing is expending including wareing. The same expression methods of the materialism between fashion and art are as follow: First, revealing silhouette or materialism of the body or material as formless material. Second, an expression method as Base Materialism from a raw material. Third, the mobility and the transformation, which are a changeable characteristic according to a place, a space and an audience.

Keywords

References

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  3. 대지예술은 랜드 아트 프로세스 아트라고도 하며 1960년대 후반 미니멀 아트(minimal art)의 영향 아래 '물질'로서의 예술을 부정하려는 경향과 반문명적인 문화현상이 뒤섞여 나타난 미술 경향이다. 대지 예술은 소재나 경향이나 방법 등이 작가마다 매우 다르며 사막, 산악, 해변, 설원(雪原) 등의 넓은 땅을 파헤치거나 거기에 선을 새기고 사진에 수록하여 작품으로 삼기도 하고, 잔디 등의 자연물을 그릇에 담거나 직접 화랑에 운반하여 전시하기도 한다. 이런 현상은 자연의 재인식, 자연환경의 창조적 응용 등을 강조하는 수법이라고 할 수 있다. 자료검색일: 2008.4.5 자료출처: http://100.naver.com
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  22. CAROLYN CHRISTOV-BAKAGIEV (1999). op. cit
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  26. 로버트 럼리, 박미연 역 (2004). 앞의 책, p. 14
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