Factors of Attitude and Purchase Intention toward Fashion Cultural Products with a Korean Image - Comparison of Korean and American Consumers -

한국적 이미지의 패션문화상품에 대한 태도 및 구매의도 영향요인 - 한국과 미국 소비자의 비교 연구 -

  • Cho, Yoon-Kyung (Dept. of Clothing and Textile, Seoul National University) ;
  • Lee, Yu-Ri (Dept. of Clothing and Textile, Seoul National University, Research Institute of College of Human Ecology, Seoul National University)
  • 조윤경 (서울대학교 의류학과) ;
  • 이유리 (서울대학교 의류학과, 서울대학교 생활과학연구소)
  • Published : 2009.05.28

Abstract

An empirical study was conducted on fashion cultural products with Korean image, targeting Korean and American consumers. Its purpose was to identify Korean and English consumers' attitude and purchase intention and to compare difference of its influence factor toward fashion cultural products of which design sources were derived from the Korean culture. The quantitative research using on-line questionnaires was targeted at American and Korean consumers. A total of 400 responses were used in the analysis. Results of data analyses using SPSS 13.0, are as following. First, for American consumers, uniqueness-seeking had a positive effect on attitude toward of cultural product with Korean image, followed by service of salespersons, change-seeking, and appearance of salespersons. For Korean consumers, easy accessibility was significantly related to attitude. Second, for American consumers, uniqueness-seeking and appearance of salespersons had a significant influence on the purchase intention of the cultural product with Korean image. For Korean consumers, no attributes were related to purchase intention. This research about fashion cultural products that will compete in the global market presents exploratory information targeting domestic and foreign consumers and will contribute to the strategic aspect of newly growing high-added-value industries.

Keywords

References

  1. 이진화, 김민자, 이진민 (2005). 한국 패션문화상품의 고부가가치화를 위한 대응전략연구. 한국의류학회지, 29(7), pp. 968-977
  2. 문화체육관광부 (2008). 21세기 주도 최고 신성장동력은 문화콘텐츠 산업. 자료검색일: 2008.2.1, 자료출처:http://mct.Korean.kr
  3. 문은아 (2002). 문화상품 산업화를 위한 디자인 기획방향에 관한 연구-감성요소 중심으로. 한국디자인트랜드학회, 7. pp. 150-166
  4. 조윤진 (2007). 한국 방문 외국인의 패션문화상품에 대한 태도와 관련 변인 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, pp. 8-12
  5. 이진화, 김민자, 이진민. 앞의 논문. pp. 968-977
  6. 김하연 (2008). 한국적 이미지의 패션문화상품에 대한 한국인 소비자의 태도 및 구매의도. 서울대학교 대학원 석사학위논문. p. 76
  7. 섬유패션 수출입통계 (2006). 한국의류산업협회. 자료검색일: 2008.04.25, 자료출처:http://kaia.or.kr
  8. 김세범, 전영종, 허남일 (2000). 소비자행동론(개정판). 서울: 형설출판사, pp. 134-135
  9. Workman, J. & Johnson, K. (1993). Fashion opinion leadership. fashion innovativeness, and need for variety. Clothing and Textiles Research Journal. 11(3), pp. 60-64 https://doi.org/10.1177/0887302X9301100309
  10. Steenkamp, J. & Baumgartner, H. (1992), The role of optimum stimulation level in exploratory consumer behavior. Journal of Consumer Research, 19(3), pp. 434-448. https://doi.org/10.1086/209313
  11. Hoyer. W. D. & Ridgway N. M. (1984). Variety seeking as an explanation for exploratory purchase behavior: A theoretical model. Advances in Consumer Research, 11(1), pp. 114-119
  12. Ibid., pp. 18-22
  13. 정유진 (1998). 소비자의 감각추구성향이 의복에 대한 탐색적 행동에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문, pp. 39-42
  14. 전대근 (2008). 의류상품 소비자의 내재적 혁신성이 유행혁신성과 유행채택행동에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 박사학위논문, pp. 102-104
  15. Sonya, A.. Anne, M. & Corliss, G. (2006). Crossover dreams: consumer response to ethnic-oriented products. Journal of Marketing. 70(April). pp. 197-205
  16. 이동대, 배상욱 (2000). 소비자의 소매점포 선택 속성에 관한 연구 할인점과 백화점의 비교. 마케팅관리연구, 5(2), pp. 25-50
  17. 임종원 (1988). 현대 마케팅 원론, 서울: 법문사. pp. 306-313
  18. Lindquist, J.D. (1974). Meaning of image: A survey of empirical and hypothetical evidence. Journal of Retailing. 50(4), pp. 29-116
  19. Berry, L.L. (1969). The components of department store image: a theoretical and empirical analysis. Journal of Retailing, 45(1), pp. 3-20
  20. Pysarchik, D. (1989). Tourism retailing. In Witt,S. and Moutinho, L. (eds) Tourism marketing and management handbook(pp. 553-556). New York:Prentice-Hall
  21. (Swanson K & Horridge, P. (2006). Travel motivations as souvenir purchase indicators. Tourism Management, 27, pp. 671-683.에서 재인용 https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.03.001
  22. Swanson K & Horridge, P. (2006). Travel motivations as souvenir purchase indicators. Tourism Management, 27, pp. 671-683 https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.03.001
  23. 조은영 (2003). 의류점포 판매원에 대한 고객만족과 충성도-대구시내 고등학생을 대상으로. 대한가정학회지, 41(2), pp. 1-12
  24. 문병준, 김재범, 서용구, 정인식, 차태훈, 최진아 (2004). 글로벌 마케팅. 서울: 경문사, pp. 38-44
  25. Douglas, S.P. & Craig, C.S. (1997). The changing dynamic of consumer behavior: Implications for cross-cultural research. International Journal of Research in Marketing, 14(4), pp. 379-395 https://doi.org/10.1016/S0167-8116(97)00026-8
  26. Zaichkowsky, J.L. & Sood, J.H. (1989). A global look at consumer involvement and use of products. International Marketing Review, 6(1), pp. 20-34
  27. 조윤진. 앞의 논문, pp. 40-42
  28. Hofstede, G. (1983). The cultural relativity of organizational practices and theories. Journal of International Studies, 14(2), pp. 75-89
  29. Kwon, Y.H. & Workman, J.E. (1996). Relationship of Optimum stimulation level to fashion behavior. Clothing and Textile Research Journal, 14(4), pp. 249-256 https://doi.org/10.1177/0887302X9601400404
  30. Tepper, K., Bearden, W.O. & Hunter, G.I. (2001). Consumers' need for uniqueness: scale development and validation. Journal of Consumer Research, 28, pp. 50-66 https://doi.org/10.1086/321947
  31. Swanson K & Horridge, P. op. cit., pp. 18-22
  32. Bruner, G.. James, K. & Hensel, P. (2001). Marketing Scales Handbook: A Complication of Multiitem Measures. IL: American Marketing Association. pp. 735-780
  33. 이지영 (2003). 의류상품 판매원의 서비스 차원, 서비스 만족 및 구매의도의 관련성. 서울대학교 대학원 석사학위논문, pp. 6-20
  34. Littrell, M. A.. Baizerman, S.. Kean, R.. Gahring, S.. Niemeyer, S.. Reilly, R. & Stout. J. (1994). Souvenirs and tourism styles. Journal of Travel Research, 33(1), pp. 3-11 https://doi.org/10.1177/004728759403300101
  35. Kim, S. & Littrell, M.A. (2001). Souvenir buying intentions for self versus others. Annals of Tourism Research, 28(3), pp. 638-657 https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00064-5
  36. 조윤진. 앞의 논문, pp. 74
  37. 장새정 (2007). 방한 외국인의 한국에 대한 국가이미지가 패션문화상품 구매태도에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  38. Littrell et al. op. cit.. pp. 3-11 https://doi.org/10.1177/004728759403300101
  39. Pysarchik, D. op. cit.. pp. 553-556
  40. 조윤진. 앞의 논문. pp. 110-116
  41. 이정욱 (2000). 원산지와 의류 상표자산가치가 소비자의 의류구매의도에 미치는 영향-한국과 미국의 소비자를 중심으로, 한국의류학회지, 24(5), pp. 663-674
  42. 이은영. (1996) 미래사회의 의류학-새로운 패러다임을 위한 제의. 1996년도 한국의류학회 춘계학술발표회, pp. 1-11