References
- 이웅규.이종기. "가상강좌의 성과에 영향을 주는 정보기술, 수업내용, 서비스 품질과 자기 효능감 - 측정도구의 타당성 검증" 한국정보시스템학회 춘계 학술대회논문집, 2004.
- Noe. R. A. "Trainees attributes and attitudes : Neglected influences on training effectiveness", Academy of Management Review, Vol. 11, No. 4, pp. 736-749, 1986. https://doi.org/10.2307/258393
- Bruner, J. S. "The Culture of Education, "Cambridge Mass: Harvard Univ Press, 1996.
- 김용래, "정의적 특성과 그 선행변인들이 학업성취에 미치는 영향," 홍익대학교 교육연구소 교육연구 논총, 제9권, 5-109쪽, 1993.
- M. Rosenberg, "E-Learning Strategies for Delivering Knowledge In The Digital Age," Mcgraw-Hill, 2001.
- M. J. Robson, "Explaining E-Learning to A Stranger," E-Learning, pp. 48-49, Mar. 2002.
- 이인숙, "e 러닝 =e-Learning in cyberspace : 사이버 공간의 새로운 패러다임", 문음사, 2002.
- L. M. Harasim, "On-line Education : A new domain, In R. Mason & A. Kaye(Eds.)." Pergamon Press, 1989.
- S. R. Hiltz, "Evaluating the virtual classroom, In L. Harasim(Ed.)," Online Education, New York: Praeger, pp. 133-183, 1990.
- A. J. Romiszowski, and R. Mason, "Computer mediated communication In Jonassen, D. H.(Ed.)," Handbook of research for educational communication and technology, NY: Prentice Hall International, 1996.
- B. H. Khan, "Web-Based Instruction: What is it and why is it? In B. H. Khan(Ed.), Web-Based Instruction." Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications, 1997.
- 정인성, 임정훈, 최종근, "웹 기반 가상수업 평가연구," 연구보고 98-(1)," 한국방송통신대학교 방송통신교육연구소 연구보고서, 1999.
- 유평준, "이러닝 평가의 구성요소 및 평가준거에 관한 소고," 산업교육연구, 제9권, 11-75쪽, 2003.
- G. Piccoli, R. Ahmad, and B. Ives, "Web-Based Virtual Learning Environments: A Research Framework and A Preliminary Assessment of Effectiveness in Basic IT Skills Training", MIS Quarterly, Vol. 25, No. 4, pp. 401-427, 2001. https://doi.org/10.2307/3250989
- 김상현, "이러닝 특성과 사용자의 전반적 만족 및 재이용 의향과의 관계," 경기대학교 박사학위논문, 2005.
- Y. S. Wang, "Assessment of Learner Satisfaction with Asynchronous Electronic learning Systems", Information and Management, Vol. 41, No. 1, p. 75, 2003. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(03)00028-4
- 유일, 김재전, 조영만, "웹 기반 온라인 기업교육의 성과에 관한 연구 : L기업의 사례를 중심으로", Information Systems Review, Vol. 5, No. 1, pp. 33-48, 2003.
- J. Visser, and J. M. Keller, "The clinical use of motivational Messages: An inquiry into the validity Messages: An inquiry into the validity of the ARCS model of motivational design," Instructional Science, Vol. 19, pp. 467-500, 1990. https://doi.org/10.1007/BF00119391
- 김미량, "웹 활용 수업 확산의 장애요인 탐색을 위한 사례연구: 학습자의 지각을 중심으로," 교육공학연구, 제14권, 제3호, 55-71쪽, 1998.
- S. Harter, "The perceived competence scale for children," Children Development, Vol. 53, pp. 77-87, 1982.
- A. E. Gottfried, "Academic intrinsic motivation in elementary and junior high school students," Journal of Educational Psychology, Vol.77, pp. 631-645, 1990.
- J. M. Keller, "Enhancing the Motivation to Learn : Origins and Applications of the ARCS Model," Reprots from the Institute of Education, Tohoku Gakuin University, Vol. 11, pp. 45-67, 1992.
- 임규연, "웹 기반 온라인 토론에서 학습자의 참여도, 성취도, 만족도에 영향을 미치는 요인," 석사학위논문, 이화여자대학교, 1999.
- 임정훈.정인성, "웹 기반 가상수업의 학습자 만족도 분석에 관한 연구," 교육방송연구, 제 5권, 제2호, 151-175쪽, 1999.
- 채경민, "웹 기반 사내 온라인 교육의 효과성에 관한 연구," 인천대학교 석사학위논문, 2003.
- G. Kearsley, "Interaction in the distance learning," A Research Agenda, PA: The Center for the Study of Distance Education, 1995.
- 박정숙, "온라인 토익 수업에서의 한국 대학생들의 동기와 성취도 분석, 석사학위논문, 성신여자대학교, 2005.
- J. Bottomley, and J. Calvert, "Dimensions of value: Estimating the benefits of higher and Distance education programs, In G. Dhanarajan, Economic of distance education," Open Learning Institute Press, Hong Kong, China, pp. 83-103, 1994.
- 임정훈, "가상교육. 사이버교육에 관한 개념적 고찰," 교육공학연구, 제17권, 제3호, 165-194쪽, 2001.
- 하병환, "이러닝 학습동기 및 학업성과 영향요인에 관한 연구," 계명대학교 박사학위논문, 2007
- K. Robinson, "A Handbook of Training Management(2nd ed.)," London: Kogan Page, 1985.
- R. M. Baron, and D. A. Kenny, "The Moderator mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations," Journal of Personality and social Psychology, Vol. 51, Issue 6, pp. 1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173