Abstract
Recently, as the quality of multimedia data gets higher, multimedia servers require larger storage capacity and higher I/O bandwidth. In these large scale multimedia servers, the load-unbalance problem among disks due to the difference in access frequencies to multimedia objects according to their popularities significantly affects the system performance. To address this problem, many data replication schemes have been proposed. In this paper, we propose a novel data migration/replication scheme to provide better storage efficiency and performance than the dynamic data replication scheme which is typical data replication scheme employed in multimedia servers. This scheme can reduce the additional storage space required for replication, which is a major defect of replication schemes, by decreasing the number of copies per object. The scheme can also increase the number of concurrent users by increasing the caching effect due to the reduced lengths of the intervals among requests for each object.
최근 멀티미디어 데이터의 품질이 높아짐에 따라 서버는 더 큰 용량의 저장 공간과 더 높은 I/O 대역폭을 요구하고 있다. 이러한 대규모 멀티미디어 서버에서는 각 객체의 인기도에 따른 접근 빈도의 차이로 인한 디스크 간의 부하 균형 문제가 성능에 중요한 영향을 미친다. 따라서 이 문제를 해결하기 위해 여러 데이터 중복 기법들이 제안되었다. 본 논문에서는 멀티미디어 서버에서 사용되는 대표적인 데이터 중복 기법인 동적 중복 기법보다 저장 효율이 뛰어나고 성능이 우수한 이동/중복 기법을 제안한다. 이 기법은 기존 중복 기법의 단점인 각 객체의 복사본 수를 줄임으로써 중복으로 인해 추가로 요구되는 저장 공간을 크게 감소시킨다. 또한 각 객체에 대한 요청들 간의 간격을 줄임으로써 캐슁 효과를 높여서 기존 중복 기법에 비해 동시에 지원할 수 있는 최대 사용자 수를 증가시킨다.