초록
홈페이지는 홈페이지를 운영하고 있는 모든 조직체들을 대변하는 얼굴이다. 웹 로그데이터는 홈페이지를 방문하는 사람들의 행적을 나타낸다. 웹 로그데이터를 분석함으로써 홈페이지 운용에 대한 유용한 정보를 얻을 수 있고, 이러한 정보를 이용하여 효율적인 홈페이지 관리 및 고객관계 관리를 수행할 수 있다. 본 연구에서는 D대학교의 홈페이지에서 얻어진 웹 로그데이터를 분석함으로써 효율적인 홈페이지 관리와 신입생 유치를 위한 홍보 전략을 세우는데 기초적인 정보를 제공한다.
The web log data analysis is to analysis traces which visitors remain while they drop by a web-site. Ultimately it can help to obtain a lot of useful information that can efficiently manage homepage and perform CRM(customer relationship management) using obtained information. In this paper, we provide a basic information to manage efficiently homepage of D university and to establish strategy for invitation of new pupil, as analyzing web log data for D university.