기아자동차 SOUL의 혁신적인 제품전략 - 소비자의 soul을 움직이다 -

Innovative Product Strategy of KIA SOUL - Attract customers' soul -

  • Lee, Doo-Hee (Korea University Business School, Korea University) ;
  • Lee, Jong-Ho (Korea University Business School, Korea University) ;
  • Jeon, Ki Heung (School of Business Administration, Jeonju University)
  • 투고 : 2009.09.30
  • 심사 : 2009.09.30
  • 발행 : 2009.10.31

초록

본 사례는 Crossover Utility Vehicle (CUV)의 선구자인 기아자동차 SOUL이 혁신적인 제품전략을 통하여 어떻게 새로운 시장을 개척하였는지를 분석하고 있다. 지금까지 대부분의 자동차 제조업체들은 전통적인 시장세분화 기준에 치중하여, 여러 소비자 계층들을 동시에 만족시킬 수 있는 신제품 개발의 기회를 놓치고 있었다. 기아자동차 SOUL은 여러 소비자 계층을 만족시킬 수 있는 제품에 대한 기회를 포착하고, 기존 소비자 계층별 가치를 통합적으로 제공하여 새로운 시장을 열었다. 본 사례는 포화상태에 있는 자동차 산업에서 혁신적인 제품전략을 통해 신시장을 개척하는 과정을 잘 보여주고 있다. 기아자동차 SOUL의 혁신적 제품전략을 크게 디자인 혁신, CUV 시장 개척, 고객을 위한 맞춤서비스 제공, 그리고 기능 혁신의 4가지 축으로 설명하고 있다. 기아자동차 SOUL의 혁신적인 제품전략은 블루오션 개척을 계획하고 있는 많은 기업에게 의미 있는 시사점을 제공해 준다.

The objective of this case study is to analyze how effectively KIA SOUL, which is a leading Crossover Utility Vehicle (CUV) brand, has created a new market space through innovative product strategy. Up until now, most car manufacturers have focused only on the traditional product market segments missing out on the opportunity of the crossover segment market. KIA SOUL found a new market space by identifying the high crossover utility demand and filling the gap between the current product category values and the emerging crossover product category values. This case study illustrates that an innovative product strategy can be effectively employed to create a new market space in the saturated car manufacturing industry. The case summarizes that the innovative product strategy of KIA SOUL is comprised of four primary pillars: design innovation, market frontier in CUV, the first company to launch customizing service brand-TUON, and functional innovation. The KIA SOUL case study provides valuable insights and implications for many other companies that are planning to find "blue oceans" for their own business.

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