초록
IT 선박 융합의 중심인 e-navigation의 전략 개발에 있어서 4S(Ship to Ship, Ship to Shore) 통신은 e-navigation의 핵심 기술로써 선박에 탑재된 GMDSS를 만족하는 통신 장비들과 육상의 다양한 통신 인프라까지 통합하고 표준화시키는 것을 목표로 하고 있다. 본 논문에서는 기존의 선박 통신환경인 저속의 HF/MF/VHF 통신 매체 등을 대체하거나 보완할 수 있는 기술로 국제표준으로 채택된 국내 기술인 IEEE 802.16e를 해상환경에 적용시키고자 중계국이 설치된 육상의 해안국과 선박에 탑재한 관련 장비간의 다양한 실험 조건을 설정하고, 통신 신호에 대한 진단 모니터링을 실시하여 RSSI 및 CINR을 측정하였다. 이 실험 결과를 바탕으로 해상환경에서 발생할 수 있는 다양한 문제점과 해결방안을 모색하고, 신호의 최대 통달거리와 전송 데이터의 처리율을 통한 통신 가용성을 분석하였다. 실험 결과, 연근해 해상의 이동 중인 선박의 시속 80km 속도에서도 약 20km까지 고속의 멀티미디어 정보를 송 수신할 수 있어 해상환경에서도 충분히 활용될 수 있음을 검증하였다.
4S (Ship to Ship, Ship to Shore) communication is the key to strategic development of e-navigation, a core element of IT vessel convergence. 4S communication is intended to integrate and standardize various communication infrastructures on land and communication equipment complying with communication equipment equipped in ships. This paper aims to apply the Korean technology IEEE 802.16e adopted as an international standard, to replace and compensate for existing vessel communication media such as low speed HF/MF/VHF to the ocean environment. To this end, various experimental conditions between the coast station where a relay station was installed and related equipment equipped on a ship are set. Communication signals were monitored and the RSSI and CINR were measured. Based on experimental analysis and results, various challenges and solutions which may occur in ocean environment were sought, and communication availability was analyzed through transmission data throughput, at the maximum effective distance range of the signal. It was proven that high speed multimedia data could be exchanged for up to 20 km even among 80km kph ships moving around near the sea, ensuring that this technology could be applied to the ocean environment.