Abstract
When constructing various mobile networks including sensor networks, the problem of finding the layout or graph to interconnect the terminals or nodes of the network may come up. Providing a common scheme that can be applied to the kind of problems, and formulating the bounds of the run time and the result of the algorithm from the scheme, one may evaluate precisely the plan of constructing analogous network systems. This paper, dealing with EMST(Euclidean Minimum Spanning Tree) that represents such problems, provides the scheme for constructing EMST by parallel processing over distributed environments, and the ground for determining the maximum difference of the layout or the graph produced from the scheme: the difference from EMST. In addition, it provides the upper bound of the run time of the algorithm from the scheme.
센서네트워크를 포함한 다양한 모바일 네트워크를 구축하는 경우, 네트워크를 구성하는 단말 또는 노드들을 상호연결 하기 위한 배치 및 그래프를 찾아내는 문제가 대두된다. 이러한 문제를 해결 할 수 있는 공통적인 scheme을 제시하고, 이를 기반으로 구성되는 알고리즘의 실행시간 및 그 결과의 바운드를 수리적으로 정립하면, 관련 시스템 구축의 타당성을 정확하게 평가할 수 있게 된다. 본 논문은 이러한 문제를 대표하는 EMST(Euclidean Minimum Spanning Tree) 문제를 대상으로 하여 분산환경 기반에서 EMST를 병렬처리 형태로 구성할 수 있는 scheme을 제공하고, 이 scheme에 의해 구해 질 수 있는 배치 및 그래프가 EMST와 최대로 어느 정도의 차이를 가지게 되는 지를 판단할 수 있는 기준을 제시한다. 그리고 이 scheme에 의해 구성되는 알고리즘의 실행시간 상한을 제시한다.