Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 23 Issue 2
- /
- Pages.297-312
- /
- 2009
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
Exploring polyhedrons through history of mathematics and mathematical experiments
수학사와 수학실험을 통한 다면체 탐구
- Cho, Han-Hyuk (Seoul National University) ;
- Song, Min-Ho (Seoul National University, Graduate School) ;
- Choi, Jae-Yeun (Hansung Science High School)
- Published : 2009.05.15
Abstract
We study the process of horizontal and vertical mathematization on the polyhedron problems through the history of mathematics, computer experiments, problem posing, and justifications. In particular, we explore the Hamilton cycle problem, coloring problem, and folding net construction on the Archimedean and Catalan polyhedrons. In this paper, we present our mathematical results on the polyhedron problems, and we also present some unsolved problems that we found. We found that the history of mathematics and mathematical experiments are very useful in such R&E exploration as polyhedron problem posing and solving project.
다면체에 관한 연구 문제를 통해 수학사를 통한 문제 제기, 컴퓨터와 교구 등을 통한 수학실험, 추측, 그리고 정당화를 통한 수평적 수학화와 수직적 수학화의 과정을 다룬다. 구체적으로 본 논문에서는 아르키메데스 다면체와 카탈란 다면체를 중심으로, 수학사를 통해 등장하는 해밀턴 경로 문제, 다면체 색칠 문제, 그리고 다면체 전개도를 통한 구성 문제 등을 컴퓨터와 교구 등을 통해 수학실험으로 탐구하고, 추측과 정당화의 과정을 통해 얻어진 결과를 보고하며 또한 수학실험을 통해 발견된 미해결 문제를 제시한다.
Keywords