A Study on the Types of Local Restaurant Management and the Activation of Food Tourism - Focused on Jeonju Area -

향토음식점의 운영 형태와 음식관광 활성화 방안 - 전주 지역을 중심으로 -

  • Min, Kye-Hong (Dept. of Foodservice Management, College of Culture and Tourism, Jeonju University)
  • 민계홍 (전주대학교 외식산업학과)
  • Published : 2009.03.30

Abstract

Recently, tourists and sightseers are increasingly showing their interests in the native local food cultures as their living standards improve. This is why the local autonomy bodies are vigorously trying to develop their local native foods as tourism commodities, which is a part of their efforts to bring a life to their local economies. This study explores the solutions to promote the native local foods of Jeonju area as a tourism item, eventually contributing to the progress of the local economy. The target population of this study was the owners of native local food restaurants in Jeonju area, and the survey was conducted from February 10th to 25th, 2008. For data analysis, frequency analysis was used. In order to achieve this goal, analysis on local restaurant managers for their business operation should be conducted. The results showed they had daily sales of under 100,000 won and did restaurant promotions through pamphlets, brochures and so forth. The development of food was carried out mostly by the restaurant owners and the restaurant management type was independent. To activate the food tourism in Jeonju area, it is necessary to develop a representative native local food restaurants of Jeonju area as a tourism attraction, excavating new food festivals and food tourism courses suited to different areas and developing various food ingredients and spice packages.

최근 생활수준의 상승에 따라 여행관광객들은 지역음식 문화에 대한 관심을 보이고 있는 추세이다. 이러한 이유로 지방자치단체에서는 지역 활성화 측면에서 향토음식을 관광 상품으로 개발하고자 하는 움직임이 활발하게 이루어지고 있다. 본 연구는 전주지역 향토음식을 음식관광으로서 활성화할 수 있는 방안을 모색하여, 지역경제 발전에 기여하도록 하는데 있다. 이를 위해 전주지역에서 향토음식점을 운영하고 있는 경영자들에 대한 향토음식점 운영 실태 분석하고자 한다. 결과는 10만원 미만의 일별 매출액과 음식점의 홍보는 팜플랫과 브로셔 등의 통해 홍보를 하였다. 음식점의 음식개발은 대부분 음식점의 경영자가 하고, 음식점의 경영형태는 단독경영으로 나타났다. 전주지역 음식관광 활성화 방안으로는 명소로서의 전주지역 대표 향토음식점 개발, 전문적인 음식체험시설 조성, 테마를 가진 음식관광 마을과 농가 레스토랑 조성, 새로운 음식축제 개발, 지역별 음식관광 코스 개발, 각종 음식재료 및 양념장 패키지 상품 개발이 필요하겠다.

Keywords