Abstract
The aim of this study is to analyze the effects of DVR(Driving Video Recorder) operation on decreasing the number of traffic accidents, the cost of traffic accident claim, and the behavioral change in drivers' driving. The data for this research are obtained from taxi drivers in Busan. For this, Structural Equation Model and two-way ANOVA are employed for empirical analysis. Overall results of this study show that the number of traffic accidents of 4 taxi corporations in Busan has decreased by average 32.7 percent after using DVRs. In addition, as to the cost of taxi accident claims, it is expected that the DVR operation has a considerable effect on economic benefits of taxi corporations. Moreover, this study could make clear the difference in behaviors between DVR users and non-users, and discriminate the positive and negative impacts of the DVR operation on the drivers' driving behavior. The study quantitatively examined the indirect impact of 'attitude', 'subject norm' and 'behavioral control' factors on planned 'behavior', and the direct impact of 'behavioral control' factor on the planned 'behavior'. This study suggests that they should add the video recoding function of DVRs when operation recorder(blackbox for the car) is obligatorily set up on cars for business by traffic security law.
본 연구의 목적은 DVR(Driving Video Recorder)의 이용이 교통사고 저감과 교통사고 처리 비용의 절감에 얼마나 효과가 있는 지 살펴보고, DVR의 설치가 택시 운전자의 운전태도 변화에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 본 연구를 위한 데이터는 부산 택시운전자를 통해 획득하였으며, 실증적인 분석을 위해 구조방정식 모형과 two-way ANOVA를 이용하였다. 본 연구의 개략적인 결과는 DVR 이용 후 부산 법인 택시 회사 4개소에서 교통사고가 평균적으로 32.7% 정도 감소하는 것을 보여준다. 뿐만 아니라 DVR의 이용은 택시 사고 처리 비용의 측면에서 택시 업체의 경제적 이익에 상당한 영향을 미칠 것으로 예상된다. 더구나 본 연구는 DVR 이용자 집단과 비 이용자 집단 간의 운전태도의 차이를 확인할 수 있었고, 운전자들의 운전태도에 미치는 긍정적인 영향과 부정적인 영향을 구분할 수 있었다. 본 연구는 '태도', '주관적 규범', '행동통제력 지각' 요인이 '행동 의도' 요인을 거쳐 간접적으로 DVR 장착이라는 계획된 '행동'에 미치는 영향력과 '행동통제력 지각' 요인이 직접적으로 '행동' 요인에 미치는 영향력을 정량적으로 도출하였다. 결론적으로, 본 연구는 교통안전법에 의거 사업용 자동차에 의무적으로 운행기록장치(차량용 블랙박스)를 설치할 때 영상기록장치의 영상기록기능을 추가하는 것을 제안한다.