Abstract
Noise radiated from medical treatment at dental clinic will affect the patients. On such point of view, We investigated the noise characteristics in case of medical treatment (scaling, tooth eliminating) and non-medical examination (idling) and also evaluated the degree of indoor noise using the evaluation index such as PSIL, NRN and made up a questionnaire about the reactions to noise. As a result of noise evaluation, it shows that the range of noise level is 67.7~78.3 dB(A) and frequency is very high (above 4 k Hz) and respondents are affected by noise (unpleasantness, hesitation to visit dental clinic, shivering with noise, being astonishment). Analysis by PSIL showed that it was no problem to conversation between worker and patient. But it exceeded the noise permit level in working space by NR-curve. To relieve a fear of noise in patients, they are considered to offer the ear protection, choose the low noisevibration equipment and use the masking effect. They are of great advantage to dental clinics to i prove dental service and competitiveness.
치과병원에서 가동되는 기기소음이 환자들에게 피해를 줄 것으로 예상되어 치료시(스케일링, 치아제거) 및 비치료시(기기만 가동) 소음특성(소음도, 주파수 특성)을 측정하여 PSIL, NR과 같은 평가방법으로 분석하고 환자들의 기기소음에 대한 반응을 설문조사를 실시하였다. 치료기기로부터 1 m 떨어진 거리에서 측정한 소음도의 범위는 67.7~78.3 dB(A)로 4 k (Hz) 이상의 고주파성분을 나타내고 있으며 응답자의 대부분이 소음에 민감한 반응(기분이 거슬리거나, 병원방문을 망설임, 소름이 돋움, 깜짝 놀람)을 보이는 것으로 조사되었다. PSIL에 의한 소음 평가 및 설문조사 결과 환자와 치과종사자의 대화에는 문제가 없는 것으로 평가되었으나 NR곡선에 의한 평가 결과 NRN에 의한 각 실의 소음기준(ISO) 중 작업장의 소음기준(NRN 60~70 dB(A))을 훨씬 초과하는 수준이었다. 병원을 방문하는 환자들의 소음공포증을 해소시키기 위하여 방음보호구 제공, 저소음 저진동 장비의 선택, 마스킹 효과 등의 다양한 대책을 수립 제공하면 치과의료서비스 질을 개선하고 치과병원 경쟁력을 향상시킬 수 있을 것이다.