Analysis on the Actual Wearing Conditions and Preferences of the Knit Wear School Uniforms of High School Girls

여고생 니트웨어 교복의 착용 실태 및 선호도 분석

  • Suh, Mi-Young (Dept. of Clothing & Textiles, Chungnam National University) ;
  • Kim, Soon-Ah (Dept. of Clothing & Textiles, Chungnam National University)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the actual wearing conditions and the preferences of knit wear school uniforms. The subjects were 480 high school girls from 6 high schools placed in Daejeon. The method of study is a survey consisted of actual wearing conditions questionnaires, preferences questionnaires, and demographic attribution. Data was analyzed by frequency, variance, crosstabs, and correlation analysis using SPSS 12.0 program. The results of study are as follows. First, high school girls over 90% wearing knit wear school uniforms were satisfied with current knit wear school uniforms(navy color, V-neck, and wool mixed). Second, high school girls preferred 100% cotton material and black/white/gray color group. The style of knit wear school uniforms was most preferred monochrome cardigan with cable pattern. High school girls wanted to show neat image by knit wear school uniforms and to diversify the style of them. Third, the differences of preferences between groups, they were wearing knit wear school uniforms(A group) or not(B group), were about pattern and improvement. A group preferred school mark pattern, and wanted to improve the quality and after service. B group preferred monochrome cable pattern, and wanted to diversify the style. Both groups wanted to wear knit wear school uniforms because knit wear was 'warm' and 'comfort'. Consequently, knit wear school uniforms will help high school girls express individuality and beauty.

Keywords

References

  1. 강혜원 (1996). 의상사회심리학. 서울: 교문사.
  2. 권수애, 최종명, 김인화 (2003). “남자 고등학생의 하복 착용 실태 및 착용만족도.” 대한가정학회지 41권 10호.
  3. 권혜숙 (1993). “여고생 교복 디자인에 대한 연구.” 디자인연구 1.
  4. 김순화 (1992). “교복 착용이 학생의 자아개념과 의복 행동에 미치는 영향.” 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김윤희, Marylin DeLong, Karen Labat (2001). “미국 고교생의 교복에 관한 연구.” 한국의류학회지 25권 6호.
  6. 김점혜, 이영주 (2004). “여고생 교복 재킷 착용감과 만족도에 관한 연구.” 한국생활과학회지 13권 1호.
  7. 김칠순, 이훈자 (1998). “진의류 마케팅 전략을 위한 데이터베이스 구축에 관한 연구.” 한국의류학회지 22권 4호.
  8. 민경혜 (2003). “색채 이미지와 디자인을 활용한 여자고등학생교복 개발에 관한 연구: 대구.경북지역 여고생 교복을 중심으로.” 대한가정학회지 41권 4호.
  9. 삼성디자인연구소 (2006년 2월 2일 [2006년 2월 8일 검색]). “우리 교복 특급 스타가 입어요” [온라인게시판]; available from World Wide Web@http://www.samsungdesign.net
  10. 심소연, 강혜원 (1983) “여고생의 의복 행동과 과시 및 자율욕구와의 상관연구: 의복의 과시성, 유행, 교복자율화를 중심으로.” 한국의류학회지 7권 2호.
  11. 유경숙 (1991). “여고생의 교복디자인 선호에 관한 연구.” 한국의류학회지 15권 3호.
  12. 정현주 (2002). “우리옷 교복 착용 남자고등학생의 교복만족도와 이미지.” 한국의류학회지 26권 7호.
  13. 정혜경, 김세희 (2004). “여고생의 교복 및 장식 행동에 관한 연구.” 복식문화연구 12권 1호.
  14. 최보가, 이영숙 (1976). “여고생 교복 상의의 기능성에 관한 연구.” 대한가정학회지 14권 4호.
  15. “특집 니트웨어” (2000년 10월 16일 [2005년 1월 15일 검색]). 한국섬유신문 [온라인기사]; available from World Wide Web@http://www.ktnews.com
  16. 황진숙, 안명화, 용유진, 유승연 (2002). “남녀 고등학생의 교복 이미지 선호와 교복 변형행동의 비교 연구.” 한국의류산업학회지 4권 3호.
  17. Drake, M. F. and I. M. Ford (1979). “Adolescents Clothing and Adjustment." Home Economics Research J. Vol. 7, No. 5.
  18. Horn, M. E. and L. M. Gurel (1988). 의복 제2의 피부. 이화연, 민동연, 손미영 역. 서울: 도서출판 까치.
  19. Kaiser, S. B. (1985). The Social Psychology of Clothing. New York: Random House.
  20. Horn, M. J. (1981). The Second Skin. 3rd ed. Boston: Hougton Mifflin Co.
  21. 石頂靜子, 沼田鈴子(1966). “女子學生制服に關する硏究, 女子學生制服に關する世論調査と考察.” 安田女: 紀要 1報.