DOI QR코드

DOI QR Code

The Importance-Performance Analysis(IPA) of the Tourism Products as a Means of Railway Transportation

교통운송특성을 중심으로 철도운송 관광상품 IPA 분석

  • Ju, Yong-Jun (Dept. of Railroad Management, Woo-Song Information College) ;
  • Lee, Yong-Chul (Dept. of Tourism Management, Dong-Seo University)
  • 주용준 (우송정보대학 철도운수경영과) ;
  • 이용철 (동서대학교 관광경영학과)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

In this research, railway transportation by means of the characteristics of tourism in the selection of railroad tourism and to clarify the difference in IPA is a primary purpose of this research. In addition, the train travel experience would like to clarify the difference in the importance and performance. This research fellows the indication points. First, by means of transportation to select train tourism product is the difference in the importance and performance in the 25 items. Second, the urgent needs to improve part 'Concentrate Here' side of the train, the temperature of the reasonable air-conditioning, and the appropriate means of transport links to the information service has been identified.'Low Priority' side of the entry tourist train operation of the frequency and interval, a total of 26 items, including the efforts of more than the current level of commitment was expected to be unnecessary. Third, according to the experience of sightseeing train railway transportation as a means to help train tourism product selection was the difference in the importance and performance.

본 연구에서는 철도운송과 철도관광열차의 특성을 중심으로 철도관광열차의 선택시 중요도 및 성취도의 차이를 규명하는데 본 연구의 1차적인 목적이 있다. 또한 철도관광열차 이용경험에 따른 중요도 및 성취도 차이점을 규명하고자 하였다. 이에 연구결과를 종합해보면 다음과 같다. 첫째, 교통운송수단으로써 철도관광열차를 선택시 중요도와 성취도에서 25개의 항목에서 차이를 보였다. 둘째, 시급히 개선해야 할 부분인 '집중(Concentrate Here)' 측면에서는 열차내의 냉난방의 온도의 적정성, 연계교통수단의 안내서비스로 파악되었으며, '저순위(Low Priority)' 측면의 항목은 관광열차의 운행 빈도/간격 등 총 26개의 항목으로 현재 수준 이상의 노력투입은 불필요한 것으로 분석되었다. 셋째, 철도관광열차의 경험에 따라 교통운송수단으로써 철도관광열차 선택시 중요도와 성취도에서 차이를 보였다.

Keywords

References

  1. KDI 리서치, 효율적 마케팅 프로그램 개발을 위한 시장조사 결과보고서, 2006.
  2. 고석면,이흥윤,김창식, 관광사업론, 기문사, 2001.
  3. 김영란, "관광교통속성의 중요성 인식에 관한 연구", 석사학위논문, 제주대학교 대학원, 1997.
  4. 김정애, "철도관광상품 마케팅 전략에 관한 연구", 석사학위논문, 세종대학교 관광대학원, 2000.
  5. 김창수, 관광교통론, 대왕사, 1998.
  6. 문보영, "철도관광상품 개발에 관한 연구", 호텔관광학연구, 제2권 제2호, 호텔관광학회, pp. 109-129, 1999.
  7. 박선규, "철도운영의 발전방안에 관한 연구", 석사학위논문, 중앙대학교 행정대학원, 1998.
  8. 박신실, "시외버스 서비스 품질과 고객만족에 관한 연구", 석사학위논문, 전남대학교 행정대학원, 2003.
  9. 유홍천, "철도여객운송의 효율화방안에 관한 연구 : 고속철도 여객영업을 중심으로", 석사학위논문, 충남대학교 행정대학원, 2006.
  10. 윤동주, "철도운송서비스의 마케팅 전략에 관한 연구", 석사학위논문, 청주대학교 대학원, 1995.
  11. 이경환, "철도관광상품의 개발 및 촉진에 관한 연구", 경기관광연구, 제3권 제12호, 경기대학교 소성관광종합연구소, pp. 167-183, 1999.
  12. 이용철, "해외여행경험에 따른 신혼여행상품 중요도-성취도 분석", 한국관광연구, 제22권 제4호, 한국관광연구학회, pp. 249-264, 2008.
  13. 이정열, "고속철도 개통에 따른 철도 서비스개선 및 발전방향에 관한 연구: KTX 서비스에 대한 고객만족도를 중심으로", 석사학위논문, 부산대학교 행정대학원, 2004.
  14. 이종.김영모, "해운산업의 서비스품질에 관한 고찰", 품질경영학회지, 제22권 제2호, 한국품질경영학회, pp. 98-108, 1994.
  15. 최연혜, "철도관광상품의 핵심성공요인 분석: 정동진관광열차를 중심으로", 한국철도대학 논문집, 제15권, 철도전문대학교, pp. 46-84, 1999.
  16. 황승순, "철도운임정책 개선방안에 관한 연구", 석사학위논문, 동국대학교 행정대학원, 1997.
  17. Collison, Frederick, M., "Market Segment for Marine Liner Service", Transportation Journal, Vol.24, 1984.
  18. Gentry, Julie J. & Farris, Martin T., "The Increasing Importance of Purchasing in Transportation Decision Making", Transportation Journal, fall, 1992.
  19. Liberatore, Matthew J. & Miller, Tan, "A Decision Support Approach for Transport Carrier/Mode Selection", Journal of Business Logistics, Vol.16, No.2, 1995.