경기지역 안경광학과 학생들의 안경원 창업교육 요구도

A Request for Optical Shop Startup Education of Ophthalmic Optics Students in Kyung-gi region

  • Lee, Ok-Jin (Department of Optometry and Vision Science, Dongnam Health College) ;
  • Kim, Sang-Mo (Sinchon Saevit Eye Hospital) ;
  • Jung, Se-Hoon (Department of Ophthalmic Optics, Shinheung College) ;
  • Lee, Seung-Won (Department of Optometry and Vision Science, Dongnam Health College) ;
  • Yoon, Kyoung-Han (Department of Ophthalmic Optics, TaeKyeung College) ;
  • Kim, Sang-Gee (Department of Optometry and Vision Science, Dongnam Health College)
  • 투고 : 2009.01.29
  • 심사 : 2009.03.06
  • 발행 : 2009.03.31

초록

목적: 안경광학과 재학생의 안경원 창업교육 요구도에 관한 기초 자료를 얻고자 하였다. 방법: 경기도 소재 3개 대학의 안경광학과 재학생 287명을 대상으로 설문을 실시하여 SPSS 통계분석을 하였다. 결과: 대부분의 학생들(94.4%)은 창업교육을 받아 본 경험이 없는 것으로 나타났다. 안경원 창업교육 요구도는 89.9%로 매우 높게 나타났으며 학년에 따른 유의한 차이가 나타났다(p<0.01). 창업교육 희망경로는 학교의 특강형식과 외부특강을 선호하였으며 연령에 따른 유의한 차이가 나타났다(p<0.05). 창업교육 항목의 중요도는 '안경원 장소선정을 위한 자료 및 전략'에서 가장 높게 나타났다. '안경원 장소선정을 위한 자료 및 전략'과 '안경테, 렌즈, 콘택트렌즈 구입정보'의 중요도는 시력교정의 여부(p<0.001, p<0.05)와 안경사친인척 유무(p<0.05, p<0.001)에 따른 유의한 차이가 나타났다. '안경원 고객관리 및 홍보방안'의 중요도는 시력교정의 여부에 따른 유의한 차이가 나타났다(p<0.05). 결론: 경기지역 안경광학과 학생들의 안경원 창업교육 요구도는 매우 높았으며 이들의 요구를 반영한 창업교육이 요구된다.

Purpose: To investigate request for optical shop startup education of ophthalmic optics students as a basic source for startup education. Methods: Total of 287 students' from three ophthalmic optics college in Kyung-gi region was surveyed and analyzed the data using SPSS analysis. Results: Most students didn't have experience of optical shop startup business education (94.4%). However, the request of startup education was very high (89.9%) and there was significant difference according to grade (p<0.01). The most wanted education for the student who want to opening a shop was a lecture related to finding best place for the shop. For importances of select a site and purchasing information of frame, lens, contact lens in startup education were significant difference according to correction of visual acuity (p<0.001, p<0.05) and optician family present (p<0.05, p<0.001). For importance of customer management and publicity activities was significant difference according to correction of visual acuity (p<0.05). Conclusions: For request of optical shop startup education was very high and need to having startup education.

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참고문헌

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