대한수학교육학회지:학교수학 (School Mathematics)
- 제11권1호
- /
- Pages.187-206
- /
- 2009
- /
- 1229-4322(pISSN)
문학 작품을 활용한 수학 학습 지도 방안 연구
A Study on the Strategy to Use Literature in Mathematics Instruction
초록
언어로서의 수학의 역할을 생각해 보고 수학에서의 읽기의 가치를 고찰한다. 문학작품을 수학학습에 접목시키는 것이 어떤 의미를 가지며, 문학 작품을 어떤 관점에서 선정할 것인지를 살펴보고, 문학 작품을 수학 수업에 방안을 고안하여 활용해 봄으로써 그 효과와 시사점을 찾아보았다. 문학 작품은 학생들에게 동기를 부여하고, 흥미를 불러 일으켰다. 또한 문학 작품을 수학 수업에서 접하게 됨으로써, 수학적 아이디어를 그들의 개인적인 경험에 관련시킬 수 있으며 수학이 인간 정신 활동의 자연스러운 표현임을 깨닫게 하고, 문제 해결을 위해 수학을 사용하기 위한 맥락을 제공함으로써 확장된 사고를 할 수 있는 이점을 가지고 있음을 밝혔다.
This study considers the role of Mathematics as a language and the value of reading in the mathematics class. Linking mathematics instruction to literature has become popular in recent year for variety of reason. We want to illuminate the meaning of literature-based Mathematics. We suggest the viewpoint of how to appropriately select math-related literature. The focus of this study is to suggest how to use children's literature to effectively teach mathematics. Through attention to the mathematics in literature, we motivate students and provoke students' interest for mathematics. Children's literature, what is more, helps students connect mathematical ideas to their personal experience and realize that mathematics is a spontaneous and natural expression of human minds. Literature in mathematics class provides students advanced mathematical thinking for problem solving.