Abstract
For bivariate binomial data with both intra and inter-class correlation, Danaher and Hardie (2005) proposed a bivariate beta-binomial model. However, the model is limited to the situation where the intra-class correlation is strictly positive. Thus it might be seriously inadequate for data with a negative intra-class correlation. Several authors have considered generalized binomial distributions covering a wider range of intra-class correlation which could relax the possible model restrictions imposed. Among others there are the additive/multiplicative and the beta/extended beta binomial model. In this study, bivariate models of the Sarmanov (1966) type are formed by combining each of those univariate models to take care of the inter-class correlation, and are evaluated in terms of the goodness-of-fit. As a result, B-mB and B-ebB are fitted, successfully, to real data and that B-mB, which has a wider permissible range than B-ebB for the intra-class correlation is relatively preferred.
급내/급간상관이 동시에 존재하는 이변량 이항자료에 대한 모형으로 Danaher과 Hardie (2005)는 베타이항분포를 제안한바 있다. 그러나 이 모형은 베타분포에 따르는 성공확률을 통해 급내 상관을 묘사하므로 그 적용범위가 양의 급내상관을 가지는 자료에 제한된다. 이 연구에서는 보다 더 넓은 범위의 급내 상관에 대해 유용성을 가지는 일반화가법/승법이항모형과 확장베타이항모형 등에 Sarmanov형식의 이변량 확장을 고려하고 이들을 기존 모형과 적합도의 측면에서 비교한다. 실제자료인 주식자료와 소비자패널자료에 이변량 일반화이항모형들을 적용한 결과, B-mB와 B-ebB의 성능이 우수한 것으로 나타나며, 그 중 상대적으로 넓은 허용범위의 급내상관을 가지는 B-mB가 선호된다고 할 수 있다.