DOI QR코드

DOI QR Code

Colors in Narratives of 3D Animation

3D애니메이션에서의 내러티브에 의한 색채

  • 임유상 (아주대학교 미디어학부) ;
  • 고욱 (아주대학교 미디어학부)
  • Published : 2009.04.28

Abstract

In directing a film, aesthetics are use for visual manifestation of narratives to audiences. Especially, colors have important roles in that process to express emotions and to convey the story. For 3D animation, they may play even more important roles due to the nature of colors being generated by computers. This paper studies the relationship between narratives and colors by analyzing how colors change by the rise and fall of tensions in narratives, and by investigating how emotional expressions are affected due to color changes.

영상 제작에 있어 내러티브에 적합한 연출은 관객에게 스토리를 전달하기 위한 중요한 수단이다. 특히 색채는 내러티브에 맞는 분위기 연출과 정서설정에 중요한 요소로써 영상 미학 및 제작에서 핵심적인 역할을 하고 있다. 3D애니메이션의 경우 컴퓨터를 통한 색채 구현의 자유도가 크기 때문에, 일반 영상 제작시 보다 그 중요성이 더욱 크다고 할 수 있다. 본 논문에서는 내러티브와 색채와의 상관관계에 관한 연구를 통해, 극의 긴장 고저에 따른 색채변화 및 정서와 색채의 밀접한 연관성에 관하여 연구하였다.

Keywords

References

  1. M. Robert, 시나리오 어떻게 쓸 것인가, 황금가지, pp.17-28, 2002.
  2. V. Christopher, 신화, 영웅 그리고 시나리오쓰기, 무우수, p.53, 2005.
  3. A. B. Bruce, The visual story : seeing the structure of film, TV, and new media, Focal Press, pp.176-177, 2001.
  4. J. A. Russell, A circumflex model of affect, Journal of Personality and Social Psychology, Vol.39, pp.1161-1178, 1980. https://doi.org/10.1037/h0077714
  5. 안정애, 내러티브 교재와 역사학습, 역사교육, 103집, p.36, 2007.
  6. W. Morton, 파워오브컬러, 교보문고, p.47, 1996.
  7. 문은배, 색채의 이해와 활용, 안그라픽스, pp.214-215, 2005.
  8. B. Faber, 색채심리, 동국출판사, pp.184-188 passim, 1993.
  9. Z. Herbert, 영상 제작의 미학적 원리와 방법, 커뮤니케이션북스, pp.120-121. 2002.
  10. 윤혜림, colorist, 도서출판국제, p.24, 2004.
  11. W. K. James and N. S. Michelle, 정서심리학, 시그마프레스, pp.3-57 passim, 2007.
  12. 김경희, 정서란 무엇인가, 민음사, p.26, 1995.
  13. R. Johnmarshall, 동기와 정서의 이해, 박학사, pp.449-450, 2003.