초록
과학 교육의 출발점이라 할 수 있는 초등학교의 교육과정에서 자기학 단원이 어떻게 교육되는지 검토하였다. 초등학교에서 자기학은 3학년 1학기 자석놀이 단원과 6학년 1학기 전자석 단원에서 다루어지는 것을 알 수 있다. 과학 과목에서 자기 단원이 적절한 학년에서 교육되는지 검토하였고, 교과서의 내용을 분석하여 문제점과 대안을 제시하였다.
We have investigated the magnetic education in elementary science of Korea. Text books and other related materials are analysed. Students learn playing with magnets in third grade and learn making electromagnets in sixth grade. Arrangement of topics are in accord with the historical development of electromagnetism in physics although the order is not well suited to other field of science. Teacher's guide books need to be developed to consider various environments in school such as city and country, and rich and poor town. Several details in the science textbook are pointed out for better education. Overall course looks sound.