Development of the Game for Increasing Intensive Power using EEG Signal

뇌파신호를 이용한 집중력 향상 게임 구현

  • 이창조 (우송대학교 게임멀티미디어학과)
  • Published : 2009.04.20

Abstract

There are a lot of games which have good benefits in the game genre such as serious game. In this paper we implement an serious game for increasing intensive power by calculating the index of the intensive power based on EEG signal. First we explain the definition of the EEG and the classification of the brainwaves and we depict the method for increasing the intensive power. Then we apply the index of the intensive power to the game production to train the intensive power. At last we make an experiment on the effect of an game which increases the intensive power and the analysis shows the increase of the intensive power.

본 논문에서는 뇌파 측정 장비를 활용하여 집중력 지표를 구하고 이를 게임에 활용함으로써 집중력을 향상시키는 기능성 게임을 구현한다. 이를 위하여 뇌파의 정의 및 종류에 대해 알아 보고 집중력 향상과의 연관관계를 도출한다. 이러한 관계에 의하여 집중력 지표를 산출하고 이 지표를 집중력 향상 게임 개발에 적용하여 사용자가 게임에 더욱 집중하게 함으로써 집중력 향상 훈련이 가능한 게임을 구현하였으며, 실험자를 대상으로 집중력 향상에 관한 실험을 한 결과 집중력 향상에 대한 기대도가 높은 것으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 문화체육관광부, 대한민국 게임백서, 한국게임산업진흥원, 2008
  2. 모리 아키오, 이윤정 역, “게임뇌의 공포 ゲ-ム腦の恐佈”, 사람과책, 2003
  3. 유길상, 연제혁, 이원형, “집중력 향상을 위한 기능성 게임 콘텐츠 개발”, 한국인터넷정보학회 춘계학술대회, pp. 487-490, 2005
  4. 나카지마 다카시, 정윤아 역, 3초만에 집중력 높이기, 파라북스, 2006
  5. 조승주, “기능성게임을 통한 학습능력 향상에 관한 연구 : 집중력 훈련게임을 중심으로”, 광운대학교, 2007.
  6. 문선모, 기억력과 집중력 향상기술, 원미사, 2008
  7. 최정원, 이영호, 주의집중력향상전략, 학지사, 2006
  8. 에버하르트 호이엘, 전재민, 집중력 10배 올리는 방법, 북폴리오, 2006
  9. 락싸, http://www.laxtha.com/