Journal of Distribution Science (유통과학연구)
- Volume 7 Issue 3
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- Pages.25-48
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- 2009
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- 1738-3110(pISSN)
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- 2093-7717(eISSN)
Perceived Interaction in Online Classes and Technology Acceptance Model to Student Satisfaction
원격교육환경에서 기술수용모델과 상호(相互)작용이 고객만족에 미치는 영향
- Lee, Jung-Wan (Dept. of Administrative Sciences, Boston University) ;
- Kim, Young-Ei (Dept. of Business Administration, Seoul Digital University)
- Received : 2009.07.12
- Accepted : 2009.09.12
- Published : 2009.09.30
Abstract
This paper examines an augmented technology acceptance model, which includes perceived interaction as a mediator in the relationships between the technology acceptance model (perceived ease of use, perceived usefulness) and student satisfaction in online classes, and its impact on student satisfaction. Data has been collected from 842 undergraduate students in online universities. The data is analyzed by using factor analysis and structural equation modeling techniques. The results demonstrate that perceived ease of use, perceived usefulness, and perceived interaction serve as predictors for student satisfaction in online classes. Perceived usefulness has a positive relationship with perceived interaction while perceived ease of use has no effect on interaction.
본 연구의 목적은 기술수용모델이 원격교육환경에서 인지된 상호(相互)작용에 미치는 영향을 탐색하고, 확장된 기술수용모델이 원격교육환경에서의 고객만족에 미치는 영향을 총체적으로 탐색하고자 하였다. 자료는 2009년 봄 학기에 원격교육대학에 등록된 842명의 학생들로부터 수집하였다. 또한 수집된 자료는 요인분석과 구조방정식 모형을 이용하여 분석하였다. 자료 분석 결과, 인지된 유용(有用)성이 원격교육환경에서의 인지된 상호(相互)작용과 유의한 관계를 가지고 있으며, 인지된 용이(容易)성, 유용(有用)성, 그리고 인지된 상호(相互)작용이 모두 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Keywords