Abstract
Sosang Pal-Kyung(瀟湘八景), which originated in China and means eight scenes of So River and Sang River, greatly influenced the poems and the pictures in East Asia for a long time and became a cultural phenomenon leading the stereotype of the traditional landscapes in Korea and Japan. Studies on 'Kyung(a scene)' such as 'Pal-Kyung(八景)', have been made continuously until now, but there are no results of a study intensively focusing on the meaning and the form of Sosang Pal-Kyung, which is the origin of the domestic Pal-Kyung culture. The goal of this study is to investigate the typical form observed in Sosang Pal-Kyung-Ga(瀟湘八景歌) and Sosang Pal-Kyung-Do(瀟湘八景圖), as a text of a cultural landscape, and to clear up the coherence structure between a recognition system and a way of thinking that existed in the cultural phenomenon of Sosang Pal-Kyung. In this study, the symbolism of Pal(八) was summarized and the surface structure and the correlation of each Kyung of Sosang Pal-Kyung was explained in light of semiotics through segmenting and disjointing the lexeme of a landscape while the coherence structure and the meaning of Sosang Pal-Kyung-Ga and Sosang Pal-Kyung-Do as a text were investigated. Sosang Pal-Kyung is based on the view of the Sun and the Moon(or Positive and Negative) and the Eight Trigrams(八卦) for divination and is a linguistic symbol in which human life and the principle of circulation and conversion of nature are expressed as characters and picture texts. Its structure has strong coherence and cohesion, which attempt to move the abstruse truth of nature into human consciousness by developing and corresponding the grammatical structure and form of the sentences and the implicative languages emphasizing the symbolism of the words to the characteristics of similarities and contrast. In addition, Sosang Pal-Kyung expresses human life, the processes of birth and death of nature and the mutual response dialectically by putting various factors of the landscape in the frame of regular formality and structure. It is considered that the image signs in Sosang Pal-Kyung emphasize the theory of circulation of human life and nature are narrative scenery, which one looks at with a contemplative view in the circulation system of the time and the season. The cultural phenomena of Sosang Pal-Kyung in the Joseon Dynasty, which had been handed down from the Goryeo Dynasty, had become the driving force of leading aesthetics of Joseon's art and literature by adding the scenery of the point of view of Sung Confucianism. Its coherence structure was changed, but its cohesion was handed down continuously so that it became not only the basic text of the traditional and cultural landscape but also, the typical Korean-style stereotype of a landscape.
소상팔경은 중국에서 태동하여 오랫동안 동아시아의 시와 그림에 지대한 영향을 미쳤으며, 한국과 일본에서 전통 경관의 원형을 이끄는 문화현상으로 자리하였다. 지금까지 팔경 등 '경(景)'에 대한 연구는 지속적으로 이루어져 왔지만 정작 국내 팔경문화의 원류가 되는 소상팔경의 형식과 의미를 집중적으로 조명한 조경학적 연구 성과는 찾을 수 없다. 본 연구는 '문화경관 텍스트'로서의 소상팔경가와 소상팔경도에 담겨진 정형적 모습은 무엇이며 소상팔경이라는 문화현상 속에는 과연 어떠한 인식체계와 사유방식(思惟方式)의 결속구조가 엮여져 있는가를 밝히기 위해 시도되었다. '팔(八)'의 상징성을 정리하고 경관 어휘소의 분절 및 해체를 통해 '소상팔경' 각 경의 표층구조와 상관관계를 기호학적 관점에서 아이콘과 코드로 풀이하는 한편 텍스트 '소상팔경가'와 '소상팔경도'의 결속구조와 그 의미를 파악하였다. 소상팔경은 음양관과 팔괘(八卦)를 기본으로, 인생과 자연의 순환 및 변환 원리를 문자와 그림 텍스트로 정리한 언어기호이며, 문장의 문법적 구조와 형식은 단어의 상징성을 강조한 함축언어를 유사성과 대비성의 원리로서 전개 대응시킴으로서 자연의 섭리를 인간의 의식 안으로 옮겨오려고 시도한 결속구조와 결속성이 강하게 작용하고 있다. 또한, '소상팔경'은 다양한 경관 요소를 일정한 형식과 구조의 틀 속에서 배열함으로써 인생과 자연의 생멸 과정과 교감 그리고 소통을 변증법적으로 묘사하고 있다. 소상팔경의 이미지 기호는 결국 인생과 자연의 순환론을 강조하기 위한 것으로 보이며, 시간 및 계절 순환체계에서 인간이 관조하여 바라본 서사적 풍경이다. 고려에서 조선으로 이입된 "소상팔경"의 문화현상은 성리학적 풍경으로 덧칠되면서 조선의 문예미학을 이끄는 원동력이 되었고, 그 결속구조는 조선의 색채 풍경으로 변형되었지만 결속력은 꾸준히 전승되어 전래 문화경관의 기본 텍스트이자 한국적 풍경의 원형이 되었다.