A Study on the Evaluation of Dormitory Users' Satisfaction with Facility Operation Service System

고등학교 기숙사 운영시스템 만족도 평가에 관한 조사연구

  • Published : 2009.03.30

Abstract

The Korean government has recently implemented the public policy, so-called the Dormitory-based Public High-School Operation. The policy aims at providing the community-based high-quality education for the high-school students in the regional areas including agricultural, sea-side, and mountainous territories. Since the schools will be open for 24 hours a day during a whole year, they need to develop educational programs after regular school hours and violence prevention systems to maintain stable surroundings for study. In doing so, it is required for the schools to set up a systematic dormitory operation & administration program reflecting the demands of the dormitory users. Most of the schools, however, have not experienced operating a dormitory, thereby do not have any clues to successfully build the dormitory system. The main objective of this research is not only to provide the information on the demands of the dormitory users and their concerns with the demands but also to suggest guidelines to better build the system through conducting questionnaire survey to the students in a currently operated dormitory-based high-school.

Keywords

References

  1. 안진숙, 고등학교 기숙사 공간에 대한 현황 및 사용자 만족도, 전북대학교 교육대학원 석사학위논문, 2007. 8
  2. 어유용, 고교 기숙사 생활 학생들의 여가 활용 실태 및 생활만족도에 관한 연구, 한국체육대학교 교육대학원 석사학위논문, 2005. 8
  3. 김혜정, 고등학교 시설의 사용자 선호에 관한 기초적 연구, 대학건축학회 논문집, 2002. 4
  4. 고옥숙, 기숙사 생활여부에 따른 고등학생의 인간관계와 학교생활적응의 차이, 영남대학교 교육대학원 석사학위논문, 2001. 8
  5. 김종진, 고등학교 기숙사 학생들의 스트레스 수준과 학교적응의 관계, 공주대학교 교육대학원 석사학위논문, 2001. 2
  6. 박창환, 열린교육 시대에 대한 인식구조 및 교실환경영향평가에 관한 연구, 금오공과대학 석사학위 논문, 1999
  7. 교육과학기술부 (학교정책국), '08년도 기숙형 공립고 추진협의', 2008. 5. 23