Abstract
In the early stage of electronic commerce the technical aspects were regarded as the most important factor for its success, but the economic and managerial aspects gain currently more and more its importance. In this paper some issues are researched which are emerging as essential factor with the development of electronic commerce. Especially this survey was carried out from four managerial aspects which are management strategy, marketing, procurement/logistics and service. The result of this research shows us that the importance level of management strategy and procurement/logistics are low, but that of marketing and service are very high. AHP-Analysis as the result of this paper shows the importance list in rank of service, marketing, procurement/logistics and management strategy.
전자상거래는 도입 초기에는 기술적 측면의 중요성이 대두되었지만 현재는 경영 경제적 이슈가 더욱 중요하게 되었다. 본 연구는 전자상거래의 발전과 함께 중요하게 대두되는 이슈를 연구하였다. 특히 경영적 측면의 중요성에 대해 연구하였고 주요 요인은 경영전략, 마케팅, 구매/물류, 서비스로 구분하였다. 연구 결과 경영전략, 구매/물류 요인의 수준이 낮은 것을 나타났다. 그러나 마케팅 및 서비스 요인의 수준은 높은 것으로 나타났다. AHP분석으로 통한 결과로 경영전략, 구매/물류, 마케팅, 서비스 순으로 중요성이 분석되었다.