DOI QR코드

DOI QR Code

The application of AHP to measure the importance level of managerial factors for e-commerce in SMB

AHP를 이용한 중소제조업의 전자상거래 경영측면 요인 수준

  • Hong, Hyun-Gi (Department of Business Administration, Cheongju University)
  • Published : 2009.03.31

Abstract

In the early stage of electronic commerce the technical aspects were regarded as the most important factor for its success, but the economic and managerial aspects gain currently more and more its importance. In this paper some issues are researched which are emerging as essential factor with the development of electronic commerce. Especially this survey was carried out from four managerial aspects which are management strategy, marketing, procurement/logistics and service. The result of this research shows us that the importance level of management strategy and procurement/logistics are low, but that of marketing and service are very high. AHP-Analysis as the result of this paper shows the importance list in rank of service, marketing, procurement/logistics and management strategy.

전자상거래는 도입 초기에는 기술적 측면의 중요성이 대두되었지만 현재는 경영 경제적 이슈가 더욱 중요하게 되었다. 본 연구는 전자상거래의 발전과 함께 중요하게 대두되는 이슈를 연구하였다. 특히 경영적 측면의 중요성에 대해 연구하였고 주요 요인은 경영전략, 마케팅, 구매/물류, 서비스로 구분하였다. 연구 결과 경영전략, 구매/물류 요인의 수준이 낮은 것을 나타났다. 그러나 마케팅 및 서비스 요인의 수준은 높은 것으로 나타났다. AHP분석으로 통한 결과로 경영전략, 구매/물류, 마케팅, 서비스 순으로 중요성이 분석되었다.

Keywords

References

  1. 서순모, 이종호, "U-Commerce 환경에 대비한 전자상거래 대학원 교육과정에 관한 연구," 전자상거래학회지, 제8권, 제3호, pp.3-22, 2007
  2. 안지항, 최상훈, 장석권, 김용호, "비즈니스 모델 분석 프레임 워크의 개발과 적용," Information System Review, Vol.5, No.2, pp.19-32, 2003
  3. 오상영, "전자상거래 경영기술 패러다임 분석을 통한 한국 전자상거래 주요성공요인별 성숙기간 예측에 관한 연구," 충북대학교박사논문, pp.74, 2001
  4. 오상영, 김영렬, "전자상거래 경영측면 성공요인의 측정을 통한 한국전자상거래 시장분석," 한국산업정보학회논문지, 제7권, 제2호, 2002
  5. 오상영, 홍현기, "성공요인의 중점적 인식시점 추정방법론" 한국산학기술학회논문지, 제7권 제5호, pp.948-953, 2006.
  6. 조근태, 조용곤, 강현수, 계층분석적 의사결정, 동현출판사, pp.170-171, 2003
  7. 한국은행, "국내 인터넷뱅킹서비스 이용현황," 2006
  8. 한국인터넷진흥원, "2006년 상반기 정보화실태조사," 2006
  9. 한현수, "비즈니스 모델 관점에서의 산업 컨버전스 행태 분석," 한국경영정보학회 춘계학술대회, pp.98-107, 2004
  10. Crede, A., "Electronic Commerce and the Banking Industry The Requirement and Opportunities for New Payment Systems," Journal of Computer-Mediated Communication. 1996.
  11. Kalakota, R., Whinston, A. B., Frontiers of Electronic Commerce, Addison Wesley Publishing Company, 1996
  12. Saaty, T. L., The Analytic Hierarchy Process, McGraw Hill, 1980.

Cited by

  1. Study on the evaluate the achievements about R&D of SME's using the AHP : Transfer of technology development project vol.18, pp.1, 2016, https://doi.org/10.12812/ksms.2016.18.1.209