시스템 다이내믹스 기법을 이용한 네트워크 효과 분석: 싸이월드 사례

A Study on Netwotk Effect by using System Dynamics Analysis: A Case of Cyworld

  • 김가혜 ((주)이수 전략기획팀) ;
  • 양희동 (이화여자대학교 경영학과)
  • 발행 : 2009.04.30

초록

현재를 살아가는 많은 개인들은 개인을 표현하기 위한 수단으로 블로그를 이용한다. 특히 '미니홈피'로 불리는 싸이월드 서비스는 개인의 일상을 보여주는 개인 홈페이지의 대표격으로 자리잡아 2007년 하반기 2천 4백만의 이용자를 확보하고, 인터넷 서비스 제공자에게 있어 대표적인 수익 모델의 하나로 자리잡았다. 미니홈피나 블로그의 활성화가 단순한 유행으로 그칠 것이라던 초기의 생각과는 달리 싸이월드의 서비스는 다양한 영역에서 발전하여 무한한 양적 팽창과 네트워크의 확대를 추구하고 있으며, 이와 같은 팽창은 이용자의 편익 증대와 서비스 제공 사업자들에게 무한한 수익원으로서의 가능성을 열어주어 정보통신사업자들의 네트워크 효과 화대를 위한 경쟁을 촉발시켰다. 그러나 상대적으로 낮은 생산비용과 소비자의 낮은 탐색/전환 비용은 지속적인 시장 지배력의 유지를 어렵게 하고, 서비스 제공 사업자들은(ISPs) 효율적인 네트워크 관리와 확장을 위한 투자를 아끼지 않고 있다. 시장의 대표주자이던 싸이월드 역시 그 성장세가 둔화되고 있고, 이를 개선하기개선하기 위해 네트워크 효과의 지속, 확장을 위한 다양한 노력을 하고 있지만, 해당 전략들에 대해 이용자가 어떠한 반응을 보일지 알 수 없다. 인터넷서비스 제공자들은 무료가격정책, 대용량 서비스 제공, 화려한 화면구성, 매체 광고 등 이용 가능한 모든 정책을 소비자에게 제공하며 이용자의 서비스 이용율을 높이고자 하나, 해당 서비스 전략들이 기업의 수익에 어떠한 영향을 미치는지에 대해서는 어느 누구도 자신 있게 말할 수 없으며, 어떠한 전략의 도입이 가장 효과적인 결과를 가져올 지 확신 할 수 없다. 선택전략들이 네트워크 효과의 개선에 어떠한 영향을 미치고, 어떠한 서비스의 도입이 보다 유효한 결과를 가지고 올지에 대해 사전적으로 알 수 있다면 네트워크 사업자들의 사업 전략수립에 많은 도움이 될 것이다. 이에 본 연구에서는 이용자와 서비스 제공자간의 동태적인 관계를 분석할 수 있는 시스템 다이내믹스 기법을 이용하여 싸이월드 미니홈피의 네트워크 효과를 측정하고, 나아가 신규 서비스 제공 전략에 따른 네트워크 효과의 변화에 대해 예측해 보고자 한다. 신규 가입자수의 정체를 해결하기 위한 신규고객 확대 전략과 신규 서비스 도입 전략이 네트워크 효과 증대에 미치는 영향을 측정함으로써, 각각의 전략들이 미래 네트워크 효과에 미치는 영향을 측정했다. 그 결과 이용자 풀의 증대 없는 단기적인 서비스 기능 강화 전략으로는 당장의 PV, DT는 증대할 수 있으나, 이러한 경향이 장기적으로 네트워크의 지속적 증대로 이어지기는 힘들을 발견했다. 다만 제한된 과거 데이터에 의존하여 미래를 예측하고 있고, 네트워크 효과의 변화양상에 대한 독립변수를 이용자수 증대와 서비스 기능 강화의 두 가지에만 국한하여 살펴보고 있다는데 본 연구의 한계점이 있다.

Nowadays an increasing number of Internet users are running individual websites as Blog or Cyworld. As this type of personal media has a great influence on communication among people, business comes to care about Network Effect, Network Software, and Social Network. For instance, Cyworld created the web service called 'Minihompy' for individual web-logs, and acquired 2.4milion users in 2007. Although many people assumed that the popularity of Minihompy, or Blog would be a passing fad, Cyworld has improved its service, and expanded its Network with various contents. This kind of expansion reflects survival efforts from infinite competitions among ISPs (Internet Service Provider) with focus on enhancing usability to users. However, Cyworld's Network Effect is gradually diminished in these days. Both of low production cost of service vendors and the low searching/conversing costs of users combine to make ISPs hard to keep their market share sustainable. To overcome this lackluster trend, Cyworld has adopted new strategies and try to lock their users in their service. Various efforts to improve the continuance and expansion of Network effect remain unclear and uncertain. If we understand beforehand how a service would improve Network effect, and which service could bring more effect, ISPs can get substantial help in launching their new business strategy. Regardless many diverse ideas to increase their user's duration online ISPs cannot guarantee 'how the new service strategies will end up in profitability. Therefore, this research studies about Network effect of Cyworld's 'Minihompy' using System-Dynamics method which could analyze dynamic relation between users and ISPs. Furthermore, the research aims to predict changes of Network Effect based on the strategy of new service. 'Page View' and 'Duration Time' can be enhanced for the short tenn because they enhance the service functionality. However, these services cannot increase the Network in the long-run. Limitations of this research include that we predict the future merely based on the limited data. We also limit the independent variables over Network Effect only to the following two issues: Increasing the number of users and increasing the Service Functionality. Despite of some limitations, this study perhaps gives some insights to the policy makers or others facing the stiff competition in the network business.

키워드

참고문헌

  1. 곽상만 외, 시스템다이내믹스 기법을 활용한 차급별 월간 자동차 수요 예측 모델 개발, 한국시스템다이내믹스 연구, 제 3권, 제 1 호, 2002
  2. 김민지, "시스템다이내믹스 기법을 이용한 일인 미디어의 네트워크 효과분석에 관한 연구-싸이월드 사례를 중심으로", 2007
  3. 김지수, "디지털인맥과 인간관계망", 정보통신연구원, 2004
  4. 노기영, 이미영, 블로그의 매체 경쟁에 관한 연구: 관계 지향 블로그와 정보지향 블로그의 적 소분석을 통한 경쟁분석, 2005
  5. 도준호, 조동기, 황상재, 박지희, 이승아, 인터넷의 사회, 문화적 영향 연구, "정보통신정책연구원 연구보고", 제 31 호, 2000, p. 120
  6. 마크 뷰캐넌, 여섯 개의 고리로 읽는 세상, 넥서스, 2005.
  7. 박성연, 유승현, 온라인 커뮤니티에서의 공동체 의식이 웹 사이트 충성도와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구, "경영학연구", 제 32권, 제 6호, 2003, pp. 1695-1713
  8. 신주현, 개인커뮤니티 형성요인이 커뮤니티 몰입과 사이트 충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 서울대학교 대학원 석사학위 논문, 2005
  9. 이상규, 구전 마케팅이 성공하기 위한 지름길, LG주간경제, 2003, pp. 26-30
  10. 정성호, 블로그 열풍속 "블로그 폐인들", 연합뉴스, 2004
  11. 한국인터넷진흥원, '2006년 인터넷이슈심층조사 요약보고서', 2006
  12. Herring. S., Scheldt, L., Bonus. S. and Wright, E. Bridging the Gap: A Genre Analysis of Weblogs, Proceedings of, HICSS’04. 2004
  13. Stennan, J. Business Dynamics: System Thinking and Modeling for Complex World. Irwin McGraw-Hill, 2002
  14. Wellman, B. and Gulia, M., The Network Basis of Social Support: A Network is More than the Sum of its Ties, in wellman, B.(Ed.) Network in the Global Village, Boulder, CO: Westview Press, 1996, pp. 83-118