참고문헌
- Braam, G., Heusinkveld, S., Benders, J. and Aubel, A. (2002), The reception pattern of the balanced scorecard: Accounting for interpretative viability, SOM Graduate School Reach Report, 02G29
- Brown, T. J., Churchill, G. A., and Peter, J. P.(1993), 'Improving the measurement of service quality' Journal of Retailimg, 69(spring), pp. 127-139 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(05)80006-5
- Carman, J. M.(1990), 'Consumer perceptions of service quality: an assessment of the SERVQUAL dimensions', Journal of Retailing, 66(Spring), pp 33-55
- Cronin, J. J.(1992), 'Measuring service quality: A reexamination and extension', Journal for Marketing, 56(July), pp. 55-68
- Dev, C. S. and Brown, J. R.(1991), 'Franchising and other Operating Arrangement in the Lodging Industry: A strategic Comparison', Hospitality Research Journal, 14(3), pp. 23-51 https://doi.org/10.1177/109634809101400304
- Deton, G. A. and White, B.(2000), 'Implementìng a BaIanced Scorecard Approach to Managing Hotel Operation', Operation Comell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 41(1), pp. 94-107 https://doi.org/10.1016/S0010-8804(00)88889-8
- Eccles, R.(1991), 'The Performance Measurement Manifesto', Harvard Business Review, Jan-Feb, pp. 131-137
- Harris, P. J. and Mongiello, M.(2001), 'Key Performance lndicator European Hotel Properties GeneraI Managers' Choice and Company Profile', IntemationaI JournaI of Comtemporary Hospitality, 13(3), pp. 120-128 https://doi.org/10.1108/09596110110388909
- Jaworski, Bemard, J and Kohil, A. K.(1993), 'Market Orientation: Antecedent and Consequences', Journal of Marketing, pp. 52-72
- Johnson, H. and Kaplan, R. S. (1987), 'The Rise and Fall of Management Accounting', Harvard Business School Press
- Kaplan, R. S. and Norton, D. P.(1992), 'The Balanced Scored-Measures that drives Performance', Prentice-Hall, 3rd ed
- Kaplan, R. S. and Norton, D. P.(1996), 'Linking the balanced scorecard to strategy', Califonia Management Review, 70(Jan/Feb), pp. 71-79
- Parasuraman, A. and Zeithmal, V. and Berry L. L.(1988), 'A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality', JournaI of Marketing, Vol. 64(Spring)
- Teas, R. K. (1993), 'Expectation, performance, evaluation and consumers' perception of quality', Joumal of Marketing, 57(October), pp. 18-34 https://doi.org/10.2307/1252216
- 박무현, 박정아(2004), '관광호텔산업의 BSC 관점간의 연계성분석' 관광학연구, 28(3), pp. 161-179
- 손일락(1997), '패밀리 레스토랑의 서비스품질 평가요인에 관한 연구', 호텔외식경영학연구
- 심영국, 이은용, 이수범(2003), '호텔산업의 서비스 품질이 고객의 재구매 의도에 미치는 영향', 관광연구, 18(2), pp. 34-67
- 이선희 (1986), '한국호텔기업 서비스 마케팅 전략발전에 관한 연구' 경기대 박사학위논문
- 이재섭 (2005), '호텔마케팅믹스와 경영성과의 관계 연구: 4P’s Nix와 BSC의 측정항목을 중심으로', 호텔경영학연구, 14(3), pp. 89-110
- 유희경, 김수정(2003), '관광호텔 종사원의 균형성과 표를 이용한 핵심성과지표 인식에 관한 실증연구' 호텔경영학연구, 12(2), pp. 165-185
- 정규엽, 서용진, 이승연(2006), '호텔기업의 BSC 구축을 위한 핵심성과지표 개발', 호텔경영학연구, 15(3), pp. 1-18
- 최휴종(1995), '서비스 제공자의 질에 대한 고객의 평가요인 및 효과', 경희대 박사학위논문
- 허성관(1999), '균형성과평가모형에 의한 관광호텔의 경영성과 평가', 한국회계정보학회, no.29, pp. 39-58