Customer Model Analysis for UCC Knowledge Sharing Service : A Case

UCC 지식 동영상 공유 서비스의 고객 모델 분석 사례

  • Yoon, Eun-Jung (Management Research Institute and School of Management, KyungHee University) ;
  • Lee, Kyoung-Jun (Management Research Institute and School of Management, KyungHee University)
  • 윤은정 (경희대학교 경영대학 & 경영연구원) ;
  • 이경전 (경희대학교 경영대학 & 경영연구원)
  • Published : 2009.03.31

Abstract

As knowledge is now being distributed and shared through the Internet not only in the form of text but also in that of video, UCC (User Created Content) knowledge video sharing services have emerged on the Internet such as Instructables.com. This paper deals with a UCC knowledge video service in real world and reports the case of analyzing its customer model. The knowledge video sharing service can be considered as both a kind of discontinuous innovation, which requires knowledge provider's technical ability of creating and editing UCC video, and a value network, which matches UCC providers and consumers therefore brings network effect, we first adopt the Chasm theory as the base of the customer model and refine the customer model referencing the Technographics, which is also an Internet-refinement of the Chasm model. Finally, non-customer analysis of Blue Ocean strategy is applied for exploring potential customers of the service.

인터넷을 통한 지식의 유통이 텍스트 형태의 지식뿐만 아니라 동영상 형태의 지식 유통으로 진화하고 있는 상황에서, UCC 지식 동영상을 공유하는 서비스가 나타나왔다. 본 논문은 동영상 UCC를 중심으로 지식 공유를 하는 'H' 사이트의 비즈니스 모델 평가 과정에서 수행된 고객 모델 분석사례를 보고한다. UCC 지식 동영상 공유 서비스는, 텍스트 형태의 지식공유 형태를 벗어나 새로운 형태인 동영상으로 지식을 공유한다는 점에서 불연속적 혁신의 형태를 띠며, 컨텐트 제공자와 컨텐트 소비자가 상호 매개되므로 직간접적 네트워크 효과가 일어나는 Value Network라는 특성을 가진다. 이렇게 불연속적 혁신이 일어나는 Value Network의 고객 모델 분석을 위해 첨단기술수용주기 이론인 캐즘 이론과 이를 심화 발전시킨 테크노그래픽스, 그리고 블루오션 전략에서 소개된 비고객 분석을 적용하여, UCC 지식 동영상 공유 사이트인 'H'사이트의 To-Be 고객 모델을 제안한다.

Keywords

References

  1. 김규식, 최형석, 김덕한, "캐즘 마케팅 기법의 OSS 시스템 적용 사례 연구", Korean Network Operations and Management Review, Vol.9, No.1(2006), 37-43.
  2. 김영곤, "컨버전스 수명주기와 경쟁분석 모형", 정보통신정책연구, 15권 3호(2008), 87-112.
  3. 김지대, "블루오션 신제품개발 전략에 관한 실증연구", 기술혁신연구, 15권 1호(2007), 27-63.
  4. 김창길, 김태영, 서성천, "친환경농산물에 대한 소비자 선호와 구매행태 분석", 한국농촌경제연구원, 2005.
  5. 손기욱, "IC카드형 전자화폐의 마케팅 전략에 관한 연구", 호서대학교 벤처전문대학원, 석사학위논문, 2006.
  6. 이호영, 정은희, 이장혁, "웹 2.0시대 디지털 콘텐츠의 사회적 확산 경로", 정보통신정책연구원, 2007.
  7. 전종규, "21세기 한국경제 이렇게 바뀐다-I. 새로운 경제 법칙", LG 경제연구원, 2000.
  8. Afuah, A. and C. Tucci, Internet Business Models and Strategies, McGraw-Hill, 2001.
  9. Amit, R. and C. Zott, "Value Creation in e- Business", Strategic Management Journal, Vol. 22, No.6-7(2001), 493-520. https://doi.org/10.1002/smj.187
  10. Bonanni, L., A. Parkes and H. Ishii, "Future Craft :How Digital Media is Transforming Product Design", CHI 2008 Proceedings, (2008), 2553-2564.
  11. Chesbrough, H. and R. Rosenbloom, "The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation:Evidence from Xerox Corporation's Technology Spinoff Companies", Industrial and Corporate Change, Vol.11, No. 3(2002), 529-555. https://doi.org/10.1093/icc/11.3.529
  12. Eisenmann, T., G. Parker and Alstyne, M., "Stra tegies for Two-Sided Markets", Harvard Business Review, Vol.84, No.10(2006), 92-101.
  13. Johnson, M., Christensen, C. and Kagermann, H., "Reinventing Your Business Model", Harvard Business Review, Vol.86, No.12(2008), 53-63.
  14. Katz, M. and C. Shapiro, "Network Externalities, Competition, and Compatibility", American Economic Review, Vol.75, No.3(1985), 424-440.
  15. Kim, C. and R. Mauborgne, Blue Ocean Strategy, Harvard Business School Press, 2005.
  16. Mahadevan, B., "Business Models for Internet-Based E-Commerce", California Management Review, Vol.42, No.5(2000), 55-69. https://doi.org/10.2307/41166053
  17. Modal, M., Now or Never, Harper, 2000.
  18. Moore, G., Crossing the Chasm, Harper Business, 1995.
  19. Parker, G. and M. Alstyne, "Two-Sided Network Effects:A Theory of Information Product Design", Management Science, Vol.51, No. 10(2005), 1494-1504. https://doi.org/10.1287/mnsc.1050.0400
  20. Rayport, J. and B. Jaworski, e-Commerce, Mc-Graw-Hill, 2001.
  21. Shapiro, C. and H. Varian, Information Rules:A Strategic Guide to the Network Economy, Harvard Business School Press, 1998.
  22. Stabell, C. and O. Fjeldstad, "Configuring value for competitive advantage:On chains, shops, and networks", Strategic Management Journal, Vol.19, No.5(1998), 413-437. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199805)19:5<413::AID-SMJ946>3.0.CO;2-C
  23. Timmers, P., "Business Models for Electronic Markets", Electronic Markets, Vol.8, No. 2(1998), 3-8. https://doi.org/10.1080/10196789800000016
  24. Torrey, C. and D. McDonald, How-To Web Pages, IEEE Computer, Vol.40, No.8(2007), 96-97.