Characteristics of Jeogori Found in the Gwan-eum Bodhisattva Statue in Bogwang Temple of Goryeo Dynasty

보광사 고려시대 관음보살좌상(觀音菩薩坐像) 복장(腹藏) 저고리의 특성

  • Park, Yoon-Mee (Advanced Materials Research Center, Gyeongsang National University)
  • 박윤미 (경상대학교 첨단소재연구센터 경상대학교 첨단소재연구센터)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

One piece of Jeogori and several books of the Goryeo dynasty were found inside of the wooden Buddhist Goddess of Mercy Statue of the Bogwang temple and they were designated as national treasure of Korea, No. 1571. The jeogori was the Jeogsam as the kind of underwear and conjectured as for women by considering its size. The collar of the jeogori was 3cm-wide square-shaped collar without gussit and the sleeve was close to straight line. Also the jeogori was designed without breast ties and could be adjusted by knot button. The fabrics for the jeogori showed similar pattern as complex silk gauze in 1302. It has not been reported yet that the complex silk gauze was used for the Jeogsam from Goryeo Dynasty to Joseon Dynasty. Comparing the Jeogori of the Bogwang temple to those of Goryeo Dynasty, it can be appropriately estimated as the remains of the Goryeo Dynasty since its shape and materials are very similar to those found in the Jeogori's of the Goryeo Dynasty and it was found between the books of the Goryeo Dynasty inside of the knee part of the wooden Buddhist Goddess of Mercy Statue of the Bogwang temple. Although only one piece of Jeogori was found, it's importance in cultural value or in the study of the fabric history cannot be underestimated considering the fact that the Jeogories of the Goryeo Dynasty are scarce, and that the used fabric was not commonly used complex silk gauze, and especially that this Jeogori is the only existing Jeogsam made of complex silk gauze.

Keywords

References

  1. 손영문 (2009). 안동 보광사 목조관음보살좌상 연구. 안동 보광사 목조관음보살좌상. 문화재청.(재)불교문화재연구소, p. 58
  2. 불교문화재연구소에서 사진 제공
  3. '願自今,士庶工商賤隷,一禁紗羅綾段之服,金銀珠玉之 飾,以弛奢風,以嚴貴賤'
  4. 권영숙 (2000). 월정사 팔각구층석탑발견 繡羅香盒囊 소고. 학술총서, 1. 월정사성보박물관, p. 91
  5. 유희경 (1991). 1302년 아미타불복장 복식의 양식과 특성. 1302년 아미타불복장물의 조사연구. 온양민속박물관, pp. 91, 96
  6. 권영숙 (1997). 해인사 금동비로자나불 복장복식과 고려후기 의복의 특성. 해인사 금동비로자나불 복장유물의 연구. 성보문화재연구원, pp. 131-133. '모시적삼', '생모시적삼', '초한삼'은 보고서의 명칭을 그대로 따른 것이다
  7. 법보종찰 해인사, 문화재청 (2008). 해인사 비로자나불복장유물 특별전. 해인사성보박물관, p. 74
  8. 보고서에는 '적삼'으로 기록되어 있다. 김미자, 송미경 (2005). 출토복식의 고찰. 인천 석남동 회곽묘 출토복식. 인천광역시립박물관, pp. 138-139
  9. 송미경 (2008). 조선시대 여자복식 감정을 위한 각 시대별 특징 연구. 복식, 58(5), p. 75
  10. 보고서에는 '적삼'으로 기록되어 있다. 고부자 (2007). 대전 출토 강릉 김씨(여, 조선전기)유물. 한국복식, 25, pp. 23-90
  11. 보고서에는 '적삼'으로 기록되어 있다. 박성실 (1998). 파주 금능리 출토 경주정씨 유물 소고. 한국복식, 16, pp. 75-77
  12. 조효순, 유효숙 (2001). 출토 저고리의 무(襠) 형태변화에 관한 연구. 한복문화, 4(1), p. 92
  13. 김부식. 삼국사기. 이병도 역 (2002). 삼국사기. 서울:을유문화사, pp. 191-192
  14. '高句麗王服五采 以白羅製冠 革帶皆金釦 大臣靑羅冠次絳羅 珥兩鳥羽 金銀雜釦 衫筩褎 袴大口 白韋帶 黃革履 庶人衣褐 戴弁 女子首巾幗' - 三國史記, 卷三十三 雜志二 色服
  15. 박윤미 (2004). 加耶와 日本 古墳時代의 絹織物의 비교연구, 영남고고학, 제34집, pp. 107-108
  16. 조효숙, 김동건, 이은진, 전현실 (2005), 직물의 종류와 제직 특성. 武寧王陵. 국립공주박물관, pp. 148-150
  17. 허흥식, 남권희, 김영숙, 권순정 (1999). 고려의 불복장과 염직. 서울: 계몽사, pp. 16, 20, 26, 36, 53, 63, 75
  18. 수덕사 근역성보관 (2004). 지심귀명래. 예산: 신명기획, pp. 63-64
  19. 박윤미 (2007). 내소사 복장직물의 용도규명 및 특성. 2007 상설전. 불교중앙박물관, p. 106
  20. 수덕사 근역성보관 (2004). 지심귀명래. 예산: 신명기획, pp. 63
  21. 허흥식, 남권희, 김영숙, 권순정, 앞의 책, pp. 19, 75
  22. 박윤미 (2008). 수국사 불복장 섬유류에 관한 고찰. 미술사, 31, p. 186