Abstract
This study's purpose is to revive pre-construction situation earlier than construction of media facade using light-emitting diode, and analyze the strong and weak points of simulation image making process and technology, including lots of expressing methods. Exterior building decoration that was originated from Super Graphic led to the LED construction with a trend of increased night activities of these days. Initial Super Graphic was just in the level of deciding what to do with simple CAD drawings, but today's media facade construction is not so simple as the previous ones. This is because of the problems that should think about balances between neighboring environment and buildings, including high construction costs. According to survey results, media facade construction simulation's various expressing methods, its processes of analysis, and its strong & weak points will suggest standards for its size of construction and simulation purpose, including recommending suggestions that can respond rapidly by clients' diverse demands.
이 연구는 발광다이오드(LED)를 이용한 미디어 파사드의 시공 전 상황을 미리 재현하고 의사결정의 중요한 방법으로 사용되는 시뮬레이션 영상 제작 과정과 기술, 그리고 다양한 표현방법들의 장단점을 분석한 것이다. 슈퍼그래픽으로부터 출발된 건물 외관 치장은 야간활동이 많아진 요즘의 시대적 분위기를 타고 LED시공으로까지 이어졌다. 초기의 슈퍼그래픽은 단순히 캐드 도면을 보고 의사결정을 할 정도였지만 오늘날 미디어 파사드 시공은 그렇게 간단히 의사결정 할 수 있는 문제가 아니다. 이는 엄청난 시공비도 한 몫 하지만 건물의 아이덴티티와 주변 상황과의 어울림을 함께 고민해야하는 문제이기 때문에 더욱 그렇다. 연구 결과인 미디어 파사드 시공 시뮬레이션의 다양한 표현 방법과 과정 분석, 그리고 장단점 파악은 시공규모와 시뮬레이션 목적에 따라 선택을 달리 할 수 있는 기준을 제시하고, 클라이언트의 다양한 요구에 빠르게 대응할 수 있는 방안을 제시할 것이다.