References
- 강지현, 2002, 야외 학습 모듈을 이용한 제주도 송악산 일대 야외 학습장 개발. 한국교원대학교 석사논문, 142 p
- 교육인적자원부, 2001, 고등학교 교육과정 해설: 6 과학. 대한교과서, 서울, 244 p
- 김경수, 김정률, 김삼향, 2006, 전라북도 부안군 중생대 백악기 격포리층에서 산출되는 공룡발자국 화석. 한국지구과학회 2006년 추계학술발표회, 114
- 김정률, 2003, 전라북도 부안군 격포리층에서 산출되는 공룡발자국 화석에 대한 연구. 2003년도 창의적 사사연구 결과보고서(지구과학), 한국과학재단, 83-105
- 맹승호, 2004, 야외 지질 학습 수업모형에 관한 고찰. 함께하는 지구과학 교육, 3, 55-64
- 맹승호, 위수민, 2005, 경기도 시화호 탄도 해안과 한염 지역이 야외 지질 답사 수업모형에 대한 질적 분석. 한국지구과학회지, 26, 9-27
- 박재문, 양우헌, 조규성, 2007, 전북 부안군 채석강 일대의 야외지질 학습자료 개발 및 적용. 한국지구과학회지, 28, 747-761 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.7.747
- 박진홍, 정진우, 조규성, 이병주, 2000, 중·고등학생을 위한 야외지질학습장 개발 및 야외활동 지도 방안. 한국지구과학회지, 21, 13-21
- 유재환, 2002, 충북 단양 지역의 야외 학습장 개발과 이를 적용한 태도 변화에 대한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문, 94 p
- 이창진, 정상원, 2005, 충북 괴산군 두타산 일대의 야외지질조사 학습장 개발. 한국지구과학회지, 26, 41-57
- 조규성, 변흥룡, 김정빈, 2002, 야외 지질 학습장의 개발과 활용에 따른 학생들의 과학에 대한 정의적 영역과 학업성취에 미치는 효과. 한국지구과학회지, 23, 649-658
- 조규성, 양우헌, 이병주, 노병섭, 박은석, 2002, 지구는 내친구. 한국지구과학회, 지구과학시리즈 14, 서울, 63 p
- 지호선, 2004, 격포 지역의 야외학습 프로그램 개발과 학생들의 반응 연구. 한국교원대학교 석사논문, 84 p
- Chun, S.S. and Kim, S.B., 1995, The Cretaceous Kyokpori Formation, SW Korea: Sublacustrine steep-sloped delta facies. Journal of Geological Society of Korea, 31, 215-236
- Huntoon, J.E., Bluth, G.J.S., and Kennedy, W.A., 2001, Measuring the effects of a research-based field experience on undergraduates and K-12 teachers. Journal of Geoscience Education, 49, 235-248
- Kean, W.F. and Enochs, L.G., 2001, Urban field geology for K-8 teachers. Journal of Geoscience Education, 49, 358-363
- Kim, S.B., 2000, Sedimentary processes and environments of the Kyokpori Formation (Cretaceous), SW Korea. Ph.D. Thesis, Seoul National University, Seoul, Korea, 200 p
- Kim, S.B., Chough, S.K., and Chun, S.S., 1999, Sedimentary facies and environments of the Cretaceous Kyokpori Formation, southwest Korea. KSRG Field Trip Guide Book, 71 p
- Kim, S.B., Chough, S.K., and Chun, S.S., 2003, Tectonic controls on spatio-temporal development of depositional systems and generation of fining-upward basin fills in a strike-slip setting: Kyokpori Formation (Cretaceous), south-west Korea. Sedimentology, 50, 639-665 https://doi.org/10.1046/j.1365-3091.2003.00568.x
- Lock, R., 1998, Fieldwork in the life science. International Journal of Science Education, 20, 663-642 https://doi.org/10.1080/0950069980200602
- Munn, B.J., Tracy, R.J., and Jenks, P.J., 1995, A collaborative approach to petrology field trips. Journal of Geoscience Education, 43, 381-384
- Orion, N., 1989, Development of a high-school geology course based on field trips. Journal of Geological Education, 37, 13-17
- Orion, N., 1993, A model for the development and implementation of field trips as an integral part of the science curriculum. School Science and Mathematics, 93, 325-331 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1993.tb12254.x
- Orion, N. and Hofstein, A., 1994, Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 40, 1097-1119 https://doi.org/10.1002/tea.3660311005
Cited by
- Development and Application of Teaching Materials for Geological Fieldwork in Jeokbyeokgang Area, Gyeokpo, Byeonsan, Korea vol.33, pp.7, 2012, https://doi.org/10.5467/JKESS.2012.33.7.658
- An Analysis of the Changes of High School Students' Conceptual Structure about Sedimentary Rocks before and after the Field Trip using the Semantic Network Analysis vol.34, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5467/JKESS.2013.34.2.173
- The Valuation of Geosites and Geoheritages in the Buan Volcanics of Byeonsanbando National Park vol.37, pp.2, 2016, https://doi.org/10.5467/JKESS.2016.37.2.79
- Geological Values of Seonangbawi Area as A Geological Field Course Site vol.39, pp.2, 2018, https://doi.org/10.5467/JKESS.2018.39.2.164
- Development and Application of Learning on Geological Field Trip Utilizing on Social Construction of Scientific Model vol.39, pp.2, 2018, https://doi.org/10.5467/JKESS.2018.39.2.178
- Exploring Pre-service Earth Science Teachers’ Perceptions about Learning on Geological Field Trip vol.39, pp.3, 2018, https://doi.org/10.5467/JKESS.2018.39.3.291