A Qualitative Study on Bibliotherapy Program for the Sons and Daughters of the Dysfunctional Family

역기능 가정 자녀를 위한 독서치료 프로그램에 대한 질적 분석

  • 이연옥 (부산대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2009.03.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the experience of dysfunctional family's sons and daughters in bibliotherapy program. To do this, this study collected its data through writings, speaking and term papers of 6 undergraduate students experiencing bibliotherapy program. The collected data were analyzed by phenomenological methods. As a result, the participants experienced 1) recognition of trauma and problems, 2) sympathy and identification, 3) self insight and self understanding, 4) expressing their will to recover trauma and finding solutions, 5) affirmative change, maturity and healing. And also they went through thinking and feeling dynamically in the bibliotherapy program. These results show that the bibliotherapy program helps dysfunctional family's sons and daughters solve their problems and trauma.

이 연구는 역기능 가정에서 성장한 자녀들의 독서치료 경험을 분석하였다. 이를 위해 역기능 가정 자녀인 대학생 6명을 대상으로 이들의 독서치료 경험에 대한 현상학적 분석을 시도하였다. 그 결과, 역기능 가정의 자녀들은 1) 상처에 대한 인식, 2) 공감과 동일시, 3) 통찰과 자기 및 타인에 대한 이해, 4) 상처극복에 대한 의지 및 상처극복을 위한 해답의 발견, 5) 자기변화와 성장, 상처치유를 경험한 것으로 나타났다. 또한 각각의 단계에서 참여자들은 매우 역동적인 사고와 감정을 경험하는 것으로 드러났다. 이를 통해 독서치료 프로그램은 역기능 가정 자녀들의 상처대처와 극복에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.

Keywords

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