A Study of Partnerships Appeared in the Middle School Library Programs

중학교도서관 프로그램에 나타난 파트너십에 대한 연구

  • Published : 2009.03.30

Abstract

School library programs are a specific strategy connecting user to resources. Accordingly in order to strengthen school libraries, it is necessary for teacher librarians to develop partnerships that can form relationships between internal and external resources. As a result of analyses of partnerships appeared in current middle school library programs, its most programs are based on the internal reading events. In addition to, classroom teachers and external human resources rarely participate in the program. To improve these problems, it is essential to develop teacher librarians' leadership and collaborative networks fostering educational presence of school libraries in a learning community.

학교도서관이 운영하는 프로그램은 자원과 이용자를 연결하는 구체적인 전략이다. 따라서 사서교사는 학교도서관 활성화를 위해서, 교내 외 자원 간의 관계를 구축할 수 있는 파트너십을 형성할 필요가 있다. 그러나 현재 중학교도서관이 운영하는 프로그램에 대한 파트너십 분석 결과, 대부분의 프로그램이 교내 독서 행사 중심으로 운영되고 있다. 그리고 교과교사와 교외 인적자원의 참여가 부족한 것으로 나타났다. 이러한 문제점을 극복하기 위해서는 학습 공동체에서 학교도서관의 교육적 위상을 강화할 수 있는 사서교사의 리더십과 협동적 네트워크를 개발하는 것이 매우 중요하다.

Keywords

References

  1. 김영화. "인적자원 개발을 위한 사회적 파트너십의 구조와 원리." 평생교육학연구, 제18권, 제1호(2002), pp.41-67.
  2. 송기호. 학교도서관 교육의 실제. 서울 : 한국도서관협회, 2006.
  3. 송기호. 학교도서관 운영의 실제. 개정3판. 서울 : 한국도서관협회, 2008.
  4. 스티븐 스토웰, 최치영, 매트 스타르세비치. 윈윈 파트너십. 서울 : 21세기북스, 2002.
  5. 자크 아탈리. 인간적인 길. 주세열 옮김. 서울 : 에디터, 2005.
  6. 한국. 교육인적자원부. 초.중등학교교육과정. 서울 : 교육인적자원부, 2007.
  7. 한국. 교육인적자원부, 서울특별시교육청. 학교도서관운영편람. 서울 : 서울특별시교육청, 2003.
  8. American Association of School Librarians(AASL) and Association for Educational Communicational Communications and Technology(AECT). Information Power : building partnerships for learning. Chicago : American Library Association, 1998.
  9. Austrailian School Library Association(ASLA). Policy Statement - School Library Bill of Rights. ASLA, 2000. [cited. 2008. 09. 21].
  10. Betty J. Morris. Administering the School Library Media Center. 4th ed. Westport, CT : Libraries Unlimited, 2004.
  11. Carl A. Harvey II. No School Library Left Behind : Leadership, School Improvement, and The Media Specialist. Columbus : Linworth Books, 2008.
  12. Carol A. Kearney. Curriculum Partner: Redefining the role of the library media specialist. Westport, CT : Greenwood Press, 2000.
  13. Judi Repman and Gail Dickinson. School Library Management. 6th ed. Columbus : Linworth Publishing, 2007.
  14. Lesley S. J. Farmer. Student Success and Library Media Programs : A Systems Approach to Research and Best Practice. Westport : Libraries Unlimited, 2003.
  15. Patricia Montiel-Overall. "A Theoretical Understanding of Teacher and Librarian Collaboration (TLC)." School Libraries Worldwide, Vol.11, No.2(2005), pp.24-48.
  16. Philip Turner and Ann Marlow Riedling. Helping Teachers teach : A School Library Media Specialist's Role. Wesport : Libraries Unlimited, 2003.
  17. Sandra Hughes-Hassell and Violet H. Harada. School Reform and the School Library Media Specialist. Wesport : Libraries Unlimited, 2007.