Abstract
A growing percentage of internet users have maintained a personal website, blog, and the articles published by blog users play important roles to other users' purchasing decision as reliable information or knowledge. Therefore blog has been recently regarded as a promising marketing tool, for the brand image campaigns and sales management of companies. However, the effect is not easy to be verified when blog users recognize it to be negative the marketing activity utilizing blogs. Hence, the purpose of this paper is to identify the relationship between the customers' blog usage level and their response to blog marketing. To such purposes, this study is designed to survey the followings on office workers; Blog Quotient as a blog usage level of customers, response to blog marketing, the relation between Blog Quotient and demographic variables, and the relation between Blog Quotient and response to blog marketing. The results show that Blog Quotient has a significant relation with customers' response to blog advertisement and a company should consider the target customers' blog usage level to plan a blog marketing strategy.
인터넷 사용이 보편화 되면서 소비자들은 마케팅 커뮤니케이션 메시지에 과다 노출되게 되었고, 이에 따라 소비자들은 신뢰하는 사람들이 생산하는 정보가 포함된 블로그를 통해 관련 정보를 습득하고 구매의사 결정을 내리는 경향이 늘고 있다. 본 연구는 인터넷 사용자들의 블로그 활용 수준을 확인하고, 블로그를 통한 기업의 마케팅 활동에 대한 사용자 인식을 연구함으로써 마케팅 담당자들에게 블로그 마케팅의 대상과 전달 메시지 수준에 대한 통찰을 제공하고자 한다. 이를 위하여, 본 연구에서는 다음과 같은 조사와 분석을 실시하였다. 첫째, 블로그의 활용 정도를 나타내는 블로그 지수를 측정하였다. 둘째, 블로그 마케팅에 대한 사용자들의 반응을 측정하였다. 셋째, 블로그 지수와 인구통계학적 속성과의 관계를 검증하였다. 마지막으로, 블로그 지수와 블로그 마케팅에 대한 반응의 관계를 검증하였다.