DOI QR코드

DOI QR Code

The Critical Success Factors of Internet Banks and Considerable Points When Introducing into Domestic Markets

인터넷전문은행의 성공요인과 국내 도입시 고려요인에 관한 다중사례 연구

  • 조동환 (진주산업대학교 벤처경영학과) ;
  • 이호근 (연세대학교 경영학과)
  • Published : 2009.12.28

Abstract

Special banks primarily using Internet have different properties in transactions with customers, risk management, capital strength, and branch networks with general banks. The success and failure factors of Internet banks have been explained only by the economies of scale, and learning and experience effects of Internet banks based on the perspective of organizational ecologies. In this study, the success factors of Internet banks are investigated based on strategic choice by organizations and resource-based view of the firms instead of organizational ecology perspective. To this end, 31 major Internet banks operating in overseas market have been classified by the size and profitability of banks, and three strategic groups have been derived. three representative company cases were analyzed. critical success factors of Internet banks were derived, and considerable points when operating Internet banks were discussed.

최근 들어 설립 가능성이 높아지고 있는 인터넷전문은행은 고객과의 거래행태, 위험관리, 자본력, 지점 네트워크 등에서 일반은행과 상이한 특성을 가지고 있다. 이러한 인터넷전문은행의 성공 및 실패요인에 대해 기존 연구에서는 조직 생태학적 관점에 기반하여 규모의 경제와 학습 효과로만 설명하고 있다. 본 연구에서는 이러한 조직 생택학적 관점 대신에 조직의 전략적 선택 관점과 자원 기반 관점에 근거하여 인터넷전문은행의 성공요인을 도출하고자 하였다. 이를 위해 해외의 주요 인터넷전문은행 31개를 대상으로 은행의 규모와 수익성에 따라 구분하여 3개의 전략그룹을 도출하였으며, 각각의 전략그룹을 대표하는 기업 사례를 심층 분석하였다. 다중사례분석 결과, 인터넷전문은행의 주요성공요인이 도출되었으며, 국내 도입시 고려해 야 할 요인에 대한 논의가 이루어졌다.

Keywords

References

  1. 정윤성, "인터넷 전문은행의 현황과 전망," 지급 결제와 정보기술, 1월, pp.1-28, 2006.
  2. 구본성, "인터넷 전문은행의 도입방안," 한국금융연구원, pp.1-29, 2008.
  3. R. DeYoung, "The Perlonnance of lntemet-Based Business Models: Evidence from the Banking Industry," Journal of Business, Vol.78, No.3, pp.893-947, 2005. https://doi.org/10.1086/429648
  4. C. Yom, "Limited-Purpose Banks: Their Specialties, Performance, and Prospects," FDIC Banking Review, Vol.17, No.1, pp.19-36, 2005.
  5. B. Bradley and M. J. Rubach, "Small Business Bankruptcies: A Comparison of Causes from 1981 and 1995," Journal of Business & Entrepreneurship, Vol.11, No.1, pp.135-151, 1999.
  6. A. Shepherd, E. Thugias, and M. Shanley, "New Venture Survival: Ignorance, External Shocks and Risk Reduction Strategies," Journal of Business Venturing, Vol.5, No.2, pp.393-410, 2000.
  7. 조동성, 21세기를 위한 전략경영, 개정판, 서울경제경영, 1998.
  8. J. Bamey, "Firm Resources and Sustained Competitive Advantage," Journal of Management, Vol.17, No.1, pp.99-120, 1991. https://doi.org/10.1177/014920639101700108
  9. K. Yin, Case Study Research Design and Methods, Revised Edition, Sage Publications, 1989.
  10. M. Porter, Competitive Strategy, Free Press, New York, 1980.
  11. Capgemini, World Retail Banking Report, pp.1-64, 2007.
  12. B. Wemerfeit, "A Resource-based View of the Firm," Strategic Management Journal, Vol.5, No,2, pp.171-180, 1984. https://doi.org/10.1002/smj.4250050207
  13. 매일경제, "인터넷은행, 수수료.대출금리 낮아요," 매일경제신문, 5월 3일자, 2008.
  14. ING Direct, http://www,ingdirect.com
  15. Netbank, http://www.netbank.com
  16. Seven Bank, http://www.sevenbank.co.jp