Abstract
The computer game has a narrative structure, which scenario is proceeded by player's consecutive interactive. The interaction is the core of game plays that is not only storytelling in itself, but also is implemented by interface. The UI of computer game is as a tool for communication between player and game, which has been designed by usability on use. However, is it the necessary for us to get synchronization of feelings about game scenario in terms of a psychological in order to deepen the pleasure that is the game's ultimate goal. Effectively, as a way to lead in this empathy. This study tries to application of storytelling to the UI that occurred player's interactive for the first time. Moreover, presented the result as the UI designs of casual MMORPG.
컴퓨터게임은 플레이어의 연속된 인터랙션에 의하여 시나리오가 진행되는 서사구조를 갖는다. 게임 플레이의 핵심인 인터랙션은 그 자체로 스토리텔링이라고 볼 수 있으며 그것은 또한 인터페이스에 의하여 구현된다. 컴퓨터게임의 UI는 플레이어와 게임과의 소통을 위한 도구로서 사용상의 편리함을 중심으로 디자인되어 왔다. 그러나 게임의 궁극적인 목표인 재미를 심화시키기 위해서는 심리적인 측면에서 게임 세계관에 대한 감정의 동기화가 필요하다. 이러한 감정이입을 효과적으로 유도하기 위한 방법으로써 본 연구에서는 플레이어의 인터랙션이 최초로 발생하는 UI에 스토리텔링의 적용을 시도하였으며, 그 결과를 캐주얼 MMORPG UI 디자인으로 제시하였다.