익명 Buyer-Seller 워터마킹 프로토콜 기반 모바일 3D 콘텐츠의 기하학적 다중 워터마킹 기법

Geometric Multiple Watermarking Scheme for Mobile 3D Content Based on Anonymous Buyer-Seller Watermarking Protocol

  • 이석환 (동명대학교 정보보호학과) ;
  • 권성근 (삼성전자 무선사업부) ;
  • 권기룡 (부경대학교 전자컴퓨터정보통신공학부)
  • 발행 : 2009.02.28

초록

본 논문에서는 모바일 3D 콘텐츠들의 저작권 보호 및 불법복제 방지를 위한 다중 워터마킹기법을 제안한다. 제안한 방법에서는 익명 Buyer-Seller 워터마킹 프로토콜 기반으로 모바일 3D콘텐츠의 공간 영역 및 암호화 영역 상에서 단일 워터마크 및 WCA 워터마크를 삽입한다. 우선, 판매자는 단일 워터마크를 생성하여, 이를 3D콘텐츠 객체의 꼭지점 데이터 분포 상에 삽입한다. 그리고 WCA에서 전달받은 암호화된 워터마크를 암호화된 꼭지점 데이터에 준동형 특성을 이용한 연산자에 의하여 삽입한다. 본 실험에서는 모바일 콘텐츠 개발툴인 PowerVR MBX 상에서 제안한 방법을 구현하였다. 실험 결과로부터 제안한 방법이 모바일 3D 콘텐츠의 저작권 보호 및 불법 복제 방지가 가능함을 확인하였으며, 잡음첨가, 데이터 정밀도 가변, 확대, 축소 등의 공격에 대하여 워터마크가 검출됨을 확인하였다.

This paper presents multiple watermarking method for the copyright protection and the prevention of illegal copying of mobile 3D contents. The proposed method embeds an unique watermark and a WCA watermark into the spatial and encryption domains of mobile 3D content based on anonymous Buyer-Seller watermarking protocol. The seller generates an unique watermark and embeds it into the distribution of vertex data of 3D content object. After receiving the encrypted watermark from WCA, the seller embeds it into the encrypted vertex data by using operator that satisfies the privacy homo morphic property. The proposed method was implemented using a mobile content tool, Power VR MBX and experimental results verified that the proposed method was capable of copyright protection and preventing illegal copying, as the watermarks were also accurately extracted in the case of geometrical attacks, such as noise addition, data accuracy variation, and data up/down scaling.

키워드

참고문헌

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