DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effects of School Libraries in School Education

학교도서관이 학교교육에 미치는 영향에 관한 연구

  • Published : 2009.12.30

Abstract

Some of the possible effects of revitalizing school libraries are improved personality education and an acquisition of the basic, as well as cultural, knowledge through expanded reading opportunities. The goal of school education is to increase the students' intellectual quality by providing structured education curriculums. In order to meet this goal, there has been increased interest in ways to enhance academic achievements or to increase the cognitive level of the students. In this study, we focused on the effects of school libraries on learning capabilities. To measure the learning capabilities, we used academic achievements as the evaluation criteria. Based on the statistical analysis, we found that the collection types and the reasons for using school libraries influenced the academic achievements more than the frequency of using school libraries. However, the influences of economic and social factors were too great in comparison to other factors. This paradoxically shows the importance of public education and the school libraries' role in education in general. In summary, school libraries should provide good quality reading experiences as well as methods to collect, manage, and use information to the students. These efforts will positively impact the academic achievements of the students.

학교도서관 운영의 활성화를 통해 얻을 수 있는 효과로는 학생들의 인성교육을 비롯하여 폭넓은 독서를 통한 기본소양 및 교양지식의 습득 등 다양한 요소들이 있다. 그러나 학교교육은 학생들에게 단계적인 교육과정을 통하여 다양한 교육을 계획하고 제공함으로써 특히 학생들의 지적수준을 향상시키는 것을 그 목적으로 한다. 이러한 학교의 목적달성을 위하여 학교도서관의 역할과 필요성에 대한 관심이 커지고 있으며, 학생들의 지적수준을 높이는 방법 다시 말해서 학업성취도를 향상시킬 수 있는 방안에 대한 연구에 관심이 집중되고 있다. 이에 본 연구에서는 우선적으로 학습능력에 대한 학교도서관의 영향에 초점을 맞추어 연구를 실시하였으며, 학습능력의 측정을 위해 학업성취도를 지표로 사용하였다. 실질적인 통계 분석 결과를 살펴보면 학교도서관을 이용하는 빈도보다는 이용하는 장서의 유형 및 학교도서관을 이용하는 목적이 학업성취도에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한 경제적 사회적 요인의 학업성취도에 대한 영향력이 너무 강하여 다른 요소들의 영향력은 상대적으로 미미한 것으로 나타났다. 그러나 이는 역설적으로 공교육의 역할과 학교도서관이 수행해야 할 교육적 기능의 필요성을 보여주는 결과이기도 하다. 학교도서관은 학생들에게 양질의 독서체험을 제공하고, 정보와 자료를 수집하여 관리하고 활용하는 방법을 교육함으로써 학생들의 학업성취도 향상에 긍정적 영향을 미칠 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 강태중. 2007. 학업성취도의 지역 차이 분석. 한국청소년연구, 46: 315-344.
  2. 곽철완, 장윤금. 2006. 학교도서관 활성화 종합 방안 효과에 대한 분석. 한국도서관.정보학회지, 37(4): 143-160.
  3. 노영희. 2007. 학교도서관 활성화 사업의 성과와 전망에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 18(1): 117-146.
  4. 백병부, 김경근. 2007. 학업성취와 경제자본, 사회자본, 문화자본의 구조적 관계. 교육사회학연구, 17(3): 101-129.
  5. 이재원, 조현양. 2006. 학교도서관 정책평가에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 37(2): 97-126.
  6. 임천순, 박소영, 이광호. 2004. 사교육이 학업성취에 미치는 영향. 교육재정경제연구, 13(1): 331-356.
  7. 정미경. 2002. 중.고등학생의 다중지능 및 창의성과 가정과 학업성취도와의 관계. 한국가정과교육학회 2002년도 하계학술대회, Aug: 187-206.
  8. 하창순, 김지현, 최희철, 유현실. 2006. 청소년의 자기 통제력, 학교수업 참여도, 개인 학습시간과 학업성적 간의 관계. 한국청소년연구, 43: 181-200.
  9. 함명식. 2003. 학교도서관이 학업성취도에 미치는 영향에 관한 기초 연구. 정보관리학회지, 20(2): 43-72. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2003.20.2.043
  10. AASL & AECT. 1998. Information Power: Building Partnerships for Learning. Chicago: ALA.
  11. Gaver, M. V. 1963. Effectiveness Centralized Library Service in Elementary Schools. 2nd ed. New Brunswick, NJ: Graduate Library School at Rutgers, The state University of New Jersey.
  12. Lance, K. C., M. J. Rodney, & C. Hamilton-Pennell. 2000a. Measuring up to Standards: The Impact of School Library Programs & Information Literacy in Pennsylvania Schools. Greensburg, PA: Pennsylvania Citizens for Better Libraries.
  13. Lance, K. C., M. J. Rodney, & C. Hamilton-Pennell. 2000b. Information Empowered: The School Librarian as an Agent of Academic Achievement in Alaska Schools. Revised edn. Alaska: Juneau Alaska State Library.
  14. Lance, K. C., M. J. Rodney, & C. Hamilton-Pennell. 2000c. How School Librarians Help Kids Achieve Standards: The Second Colorado Study. San Jose, CA: Hi Willow Research Publishing.
  15. Lance, K.C., M. J. Rodney, & C. Hamilton-Pennell. 2001. Good Schools Have School Librarians: Oregon School Librarians Collaborate to Improve Academic Achievement. Salem, OR: Oregon Educational Media Association.
  16. Lance, K.C., M. J. Rodney, & C. Hamilton-Pennell. 2002. How School Libraries Improve Outcomes for Children: The New Mexico Study. Sante Fe: NM: New Mexico State Library.
  17. Lance K.C., Rodney, Marcia J., & C. Hamilton-Pennell. 2002. Make the Connection: Quality school Library Media Programs Impact Academic achievement in Iowa. A Research Project by Iowa Area Education Agencies, published by the Mississippi Bend Area Education Agency.
  18. Lance, K. C., M. J. Rodney, & C. Hamilton-Pennell, 2005. Powerful Libraries Make Powerful Learners: Illinois Study. Canton, Illinois: Illinois School Library Media Association.
  19. Smith, Ester. 2001. Texas School Libraries: Standards, Resources, Services, and Students’ Performance. Austin, TX: EGS Research & Consulting.

Cited by

  1. A Study on the Relationship Between the Self-efficacy on the Information Literacy and the Level of Academic Achievement vol.28, pp.3, 2011, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.3.031
  2. A Study on the Role Model of Joint School-Public Libraries for Rural Communities vol.47, pp.2, 2013, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.2.025
  3. Analysis of PISA 2009 Impacts of School Library Level Variables on Academic Achievement vol.31, pp.3, 2014, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.3.331