The Study on Relief of Elementary Students' Game Addiction through the Online Game Development Project Learning

온라인 게임 개발 프로젝트 학습을 통한 초등학생들의 게임 중독 개선 연구

  • Baek, Sung-Hyun (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education) ;
  • Kim, Soo-Hwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education) ;
  • Han, Seon-Kwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education)
  • 백성현 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김수환 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

In this paper, we intend to relive game addiction by educating game programming for students that suffer from game addiction. We had analyzed popular games at the present day and extracted factors related to information education from game programming tool. In addition, we had designed the practical lesson plan based on the instructional design model. We had applied the game programming project to students for a year and the results were as follows. First, we verified the drop of addiction propensity by performing the examination of game addiction scale with before and after T-test. Second, according to the results of analysis based on grounded theory, it saved game time and relieved game addiction. In conclusion, this study shows that the game programming project relieved game addiction.

본 연구에서는 게임중독 문제를 가진 학생들에게 게임 프로그래밍 교육을 투입하여 게임중독증을 개선하고자 하였다. 우선 현재 학생들이 좋아하는 게임을 분석하고, 게임 프로그래밍 툴에서 정보교육과 관련된 요소를 추출하였다. 추출된 요소들을 바탕으로 실제적인 교수학습지도안을 구성하였다. 게임 프로그래밍 개발 프로젝트를 학생들에게 1년간 적용 후 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 게임중독 척도검사를 사전 사후 T검정한 결과 학생들의 게임중독 성향이 낮아짐을 확인하였다. 둘째, 근거이론에 따른 분석 결과, 게임 프로그래밍을 위한 노력이 게임이용 시간을 감소시키고 통제력을 형성하여 일상 기능을 회복하게 하는 긍정적 결과를 가져왔다. 결론적으로 게임 프로그래밍 개발 프로젝트는 학생들의 게임중독증을 개선시키는데 많은 도움을 줄 수 있었다.

Keywords