초록
열차제어시스템의 소프트웨어 발전에 의해 PES가 사용되고 있다. PES는 현재 세계적으로 널리 사용하고 있고, 하드웨어, 펌웨어, 응용 소프트웨어로 구성되어 있다. PES의 실행이 높은 유연성을 가지고 있기 때문에 PES는 많은 응용분야에 쉽게 적용할 수 있다. 많은 안전 필수 기능들은 소프트웨어를 통해 수행되고 있다. 보통 PES는 매우 복잡하여 결함의 근원을 발견하기 쉽지 않다. 그래서 소프트웨어 결함허용 기법을 이용한 신뢰도 해석이 필요하다. 현재 소프트웨어 결함허용 기법에는 복구블록, 분산 복구 블록, N-버전 프로그래밍, N 자기검사 프로그램이 있다. 본 논문에서는 마르코프 모델을 이용하여 소프트웨어 결함허용 기법 중에 복구 블록과 N-버전 프로그래밍의 모델을 제시하였다. 또한 열차제어시스템의 신뢰도를 시간 변화에 따라 분석하였다. 프로그램의 결함 발생률, 수용테스트 결함발생률, 보터의 결함발생률은 고정시켰다. 그래서 시간과 신뢰도 사이의 관계를 Matlab 프로그램을 이용하여서 제시하였다. 같은 수의 대체블록이 있는 경우에 신뢰도 분석결과 복구 블록의 신뢰도는 N-버전 프로그래밍의 신뢰도보다 높게 해석되었다.
PES (Programmable Electronic System) is used by software development for the train control system. PES has been widely used in real world and consists of hardware, firmware and application software. The PES are easily apply to many applications because its implementation has high flexibility. Many safety critical functions are realized through software in safety critical system. Normally, it is difficult to detect failures for PES system because the PES is too sophisticated to identify sources of the failure. So, the reliability analysis is needed by using software fault tolerance techniques. Currently, there are the recovery block, distributed recovery block, N-version programming, N self-checking programming in fault tolerance techniques. In this paper, the models of recovery block and N-version programming in software fault tolerance techniques are suggested by using the Markov model. Also, the reliability in the train control system is analyzed through changing time. The fault occupancy rates of the program, adjustment test and voter are stationary. So, the relation between time and reliability is presented by using Matlab program. In the result of reliability, the reliability of recovery block is more high than N-version programming in case of the same number of substitution block.