Abstract
According to increase of massive concrete structures, Thermal crack done by heat of hydration have been increased in a process of the execution. In case of a subway concrete box structure, thickness of structures are almost over 1 meter, and penetrating crack by external restraint takes a bad effect on the durability with a water leakage and deterioration in especially concrete wall. A try of shortening a constructing period often occurs as subway is generally constructed according to a road to decrease a traffic jam. The research proposes executing method by skipping one block as a plan of shortening a constructing period and investigate an influence on thermal cracking control. Additionally, sensitivity analysis is accomplished by changing a height of a concrete wall, and concrete placing and air temperature met with a field condition.
콘크리트 구조물의 대형화에 따라 시공 중 수화열에 의한 온도 균열 발생 사례가 증가하고 있다. 지하철 콘크리트 BOX 구조물의 경우, 부재 두께가 1m 이상 되는 경우가 대부분이며, 특히 벽체는 외부구속에 의한 관통균열 발생으로 누수 및 조직 열화가 발생하여 내구성에 나쁜 영향을 주고 있다. 지하철은 일반적으로 도로를 따라 건설되므 로 교통체증을 줄이기 위한 공사기간 단축 시도가 종종 발생하게 된다. 본 연구에서는 공사시간 단축 방안으로서 한 지간씩 건너띠면서 콘크리트를 타설하는 시공방법을 제안하였으며, 이에 대한 온도균열제어에 미치는 영향을 검토하였다. 또한 벽체 높이, 타설온도, 대기온도 등을 현장조건에 따라 변화시켜 온도균열에 대한 민감도 분석을 실시하였다.