An Empirical Study on the Aesthetic Consciousness and the Aesthetic Enjoyment of Fashion as an Art

예술로서 패션의 미의식과 미적 향수에 대한 실증적 연구

  • Yun, Ji-Young (Dept. of Clothing & Textile, Seoul National University)
  • Published : 2009.02.27

Abstract

This study researches previous aesthetic categories and organizes new one which is applied to fashion design. With the frame of the new aesthetic category, a survey about aesthetic consciousness and aesthetic enjoyment are conducted. Also, this study discusses about the variety of the aesthetic consciousness and aesthetic enjoyment which are arisen from peculiarity of fashion and the necessity of the systemized criticizing theory. Through the survey of aesthetic consciousness about fashion designer's clothes, there are possibilities of varieties in visions and critics about fashion works. But it is necessary to read in right way about kunstwollen and symbolic meaning of designer. In order to read aesthetic consciousness inside of a fashion designer's works properly, the interpretation method which follows in systematized phases such as iconology and semiology is necessary. Contemplation for the 'clothes' which is a part of an art Is not just simply see the object and judge subjectively but examine the factors which have influenced to the formation, kunstwollen, and symbolic meaning. Also, the process and the attitude which enjoy the aesthetic value have to be analyzed and criticized which based on systemized interpretation frame. The 'Clothes' is one artistic object which expresses kunstwollen of fashion designer and he or she puts in a sentiment and an ideology into the clothes and which reflects the present society and effects to the descendant.

Keywords

References

  1. Breward, C. (2003). Fashion. Oxford: Oxford University Press, pp. 9-15
  2. Gombrich, E. H. (2000). Art and Illusion, Oxfordshire: Princeton University Press, pp. 16-25
  3. Welters, L. (2007). The Fashion Reader. Oxford New York: Berg publishers, pp. 253-254
  4. Yves Saint-Laurent은 Piet Mondrian, P. Picasso, 그리고 Van Gogh의 그림을 자신의 작품에 사용했으며 F. Moschino는 팝 아트(Pop art) 이미지를, E. Schiaparelli는 S. Dali와 J. Cocteau의 작품을 영감의 근원으로 사용하고 있다
  5. P. Poiret는 화가로, K. Lagerfeld는 사진가로 활동했으며 M. Fortuny는 사진, 조각, 무대 이자인 등 다방면에서 활동한 예술가이기도 하다
  6. Art-to-wear movement: 1983년 5월 22부터 10월 21일까지 뉴욕의 공예미술관에서 열린 '미술의상전(Art to wear: New hand made clothing)'을 계기로 예술 의상운동은 그야말로 본격화된다. 당시의 전시작품은 주로 의복을 구조물로 사용하되, 고도의 개념적인 의상이었다. 이러한 사고의 변혁의 배경은 20세기 초반의 예술가들이 미술의 매체를 인체로 여기고 주력한데에 있다. 이은영 (1989). 현대복식에 있어서의 예술성의 개념. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  7. The Metropolitan Museum of Art's Costume Institute in New York City. The Museum of Fine Arts in Boston. The Los Angeles County Museum of Art, The Cincinnati Art Museum. The Royal Ontario Museum in Toronto. The Kyoto Costume Institute, The Victoria and Albert Museum in London, The Louvre와 제휴하고 있는 The Musee de la Mode et du Textile 등 다수의 박물관을 통해 패션 디자이너들의 작품이 전시되고 있다. Welters. L. op, cit.. p. 254
  8. 이는 Yves Saint- Laurent의 상업적인 목적으로 사용되었다는 비판을 받게 되며. 7년 후 구겐하임 미술관(The Guggenheim)에 전시된 Giorgio Armani 전시 역시 부정적인 반응을 나타낸다
  9. Welters, L. op. cit.. p. 255
  10. 竹內敏雄 (1974). 美學 . 藝術學 事典, 안영길 역 (2003). 서울: 미진사, pp. 226-229
  11. Ibid.. pp. 197-205
  12. Ibid.. pp. 105-108.
  13. Ibid.. PP. 268-271
  14. 'grace'를 한국어로 번역한 과정에서 우미와 우아미로 혼돈되어 번역되는 경우가 발생하고 있다. W. Tatar-kiewicz의 저서 “미학의 기본 개념사, 1980”와 竹內敏雄 “미학 . 예술학 사전, 2003”에서는 grace를 우미로 번역하고 있다
  15. Ibid.. pp. 197-205
  16. Tatarkiewicz. W. (1980). A History of Six Ideas. 손효주 역 (1999). 서울: 도서 출판 미술문화, pp. 191-198
  17. Ibid.. pp. 191-241
  18. 竹內敏雄. op. cit.. pp. 271-283
  19. 김민자의 경우 'grace'를 '우아'로 명명하고 있다. 그러나 앞에 언급한 Tatarkiewicz와 竹內敏雄는 'grace'를 '우미'로 명명하고 있다. 본 연구에서는 'grace'는 '우아미'로 명명하고 혼돈을 피하기 위해 세 학자들인 언급하고 있는 'comeliness'는 영어로는 'elegance'로, 한국어로는 '고상미'로 명명하기로 한다
  20. 김민자 (2004). 복식미학 강의 I. 서울: 교문사, pp. 206-207
  21. 장운호의 '복식미학, 1975'과 조규화의 '복식미학, 1982'에서의 논의를 인용하고 있다
  22. Ibid.. pp. 206-223
  23. 조동일의 저서 '한국사상사대계 I: 미적 범주, 1973'의 문장을 인용
  24. 김창현 (1998). 미적 범주에 대하여, 도남학회, 17. pp. 17-44
  25. 김화성의 저서 '한국고전시가의 연구: 한국고전시가의 미의식 체계론. 1980'의 문장을 인용
  26. Ibid., pp. 17-44
  27. Ibid.. pp. 17-44
  28. Ibid.. pp. 17-44
  29. 설문조사를 위한 사진 자료는 Bolton, A. (2006). Anglomania: Tradition and Transgression in British Fashion. New York: The Metropolitan Museum of Art.와 Wilcox, C. (2004). Vivienne Westwood. London: V & A Publications로부터 사용하였다
  30. 설문조사를 위한 사진 자료는 Bolton, A. (2006). Anglomania: Tradition and Transgression in British Fashion. New York: The Metropolitan Museum of Art.와 Wilcox, C. (2004). Vivienne Westwood. London: V & A Publications로부터 사용하였다
  31. 설문조사를 위한 사진 자료는 Chandes, H. (1999). Issey Miyake: Interview with Issey Miyake. Zurich: Scalo.. Holborn, M. (1995). Issey Miyake. Los-Angeles: Taschen, Midori, K. (1998). Irving Penn regards the work of Issey Miyake: Photographs 1975-1998. Boston . New York . London: A Bulfinch Press Book, Raymond, M. (1999), Issey Miyake: Photographs of the Exhibition. Zurich: Scalo., Sato, K. (1999). Issey Miyake Making Things: Clothes Beyond the Reach of Time. Rotterdam: Scalo로부터 사용하였다
  32. 설문조사를 위한 사진 자료는 Chandes, H. (1999). Issey Miyake: Interview with Issey Miyake. Zurich: Scalo.. Holborn, M. (1995). Issey Miyake. Los-Angeles: Taschen, Midori, K. (1998). Irving Penn regards the work of Issey Miyake: Photographs 1975-1998. Boston . New York . London: A Bulfinch Press Book, Raymond, M. (1999), Issey Miyake: Photographs of the Exhibition. Zurich: Scalo., Sato, K. (1999). Issey Miyake Making Things: Clothes Beyond the Reach of Time. Rotterdam: Scalo로부터 사용하였다
  33. 설문조사를 위한 사진 자료는 Chandes, H. (1999). Issey Miyake: Interview with Issey Miyake. Zurich: Scalo.. Holborn, M. (1995). Issey Miyake. Los-Angeles: Taschen, Midori, K. (1998). Irving Penn regards the work of Issey Miyake: Photographs 1975-1998. Boston . New York . London: A Bulfinch Press Book, Raymond, M. (1999), Issey Miyake: Photographs of the Exhibition. Zurich: Scalo., Sato, K. (1999). Issey Miyake Making Things: Clothes Beyond the Reach of Time. Rotterdam: Scalo로부터 사용하였다
  34. 설문조사를 위한 사진 자료는 Chandes, H. (1999). Issey Miyake: Interview with Issey Miyake. Zurich: Scalo.. Holborn, M. (1995). Issey Miyake. Los-Angeles: Taschen, Midori, K. (1998). Irving Penn regards the work of Issey Miyake: Photographs 1975-1998. Boston . New York . London: A Bulfinch Press Book, Raymond, M. (1999), Issey Miyake: Photographs of the Exhibition. Zurich: Scalo., Sato, K. (1999). Issey Miyake Making Things: Clothes Beyond the Reach of Time. Rotterdam: Scalo로부터 사용하였다
  35. 설문조사를 위한 사진 자료는 Chandes, H. (1999). Issey Miyake: Interview with Issey Miyake. Zurich: Scalo.. Holborn, M. (1995). Issey Miyake. Los-Angeles: Taschen, Midori, K. (1998). Irving Penn regards the work of Issey Miyake: Photographs 1975-1998. Boston . New York . London: A Bulfinch Press Book, Raymond, M. (1999), Issey Miyake: Photographs of the Exhibition. Zurich: Scalo., Sato, K. (1999). Issey Miyake Making Things: Clothes Beyond the Reach of Time. Rotterdam: Scalo로부터 사용하였다
  36. 설문조사를 위한 사진 자료는 Hollander, A. (2005). Woman In The Mirror: Richard A vedon. New York: Abrams.. Twist, K. V. (2005). Hussein Chalayan. Rotterdam: NAi Publishers.. http://www.husseinchalayan.com/로부터 사용하였다
  37. 설문조사를 위한 사진 자료는 Hollander, A. (2005). Woman In The Mirror: Richard A vedon. New York: Abrams.. Twist, K. V. (2005). Hussein Chalayan. Rotterdam: NAi Publishers.. http://www.husseinchalayan.com/로부터 사용하였다
  38. 설문조사를 위한 사진 자료는 Hollander, A. (2005). Woman In The Mirror: Richard A vedon. New York: Abrams.. Twist, K. V. (2005). Hussein Chalayan. Rotterdam: NAi Publishers.. http://www.husseinchalayan.com/로부터 사용하였다
  39. Hollander, A. (1993). Seeing Through Clothes. Berkeley-Los Angeles-London: University of California Press. p. XV
  40. Barthes, R. (1973). The Fashion System. New York: Hill and Wang, p. 258
  41. Entwistle, J. (2007). The Fashion Reader: The Dressed Body. Oxford . New York: Berg, p. 93
  42. Yves, M. A. (1998). Body & Art: Semiotic Approach. 한림미술관: 이화여자대학교 기호학연구소 엮음(1999). 서울: 이화여자대학교 출판부, p. 20
  43. Svendsen, L. (2006). Fashion: A Philosophy. London: Reaktion Books, pp. 79-89