A Study on Information Literacy Evaluation Standard for Cyber Teacher

사이버 가정교사의 정보 활용능력 평가기준에 관한 연구

  • Kim, Chul (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Kim, Jeong-Rang (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Park, Sun-Ju (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Ma, Dai-Sung (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Cheong, Eun-Ah (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education)
  • 김철 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김정랑 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박선주 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 마대성 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정은아 (광주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

The goal of cyber teaching is to reduce the cost of private lessons, dissipate the educational disparity amongst regions, make classes apt to the given level of every group of students, make up for systematic defects of the public education, and ultimately strengthen its role. This study intends to analyze the capabilities of cyber teachers and clarify their qualifications, as the whole new e-Learning system is about to take root. In this study, the activities of cyber teachers are analyzed and some standards of applicability of cyber teachers, or the so-called ISSCT, are presented. Firstly, the activities are divided into teaching, counselling, process management, development of professionality. Based upon these four activities, nine tasks have been formed and the structure of 22 sub-tasks has been completed. This is the way the standards of applicability of cyber teachers are established in consideration with their activities. Secondly, the standards of information capability of cyber teachers have 53 elements in total, and the aforementioned ISSCT are presented in relation to the ISST, based upon the standards of information capability of cyber teachers.

사이버가정학습체제는 사교육비 절감과 지역간 학력격차 해소, 학생들의 학력수준에 맞춘 수준별 학습실현 등을 통하여 정규학교교육의 문제점을 보완하고 궁극적으로는 공교육의 내실화를 목적으로 추진된 이러닝 학습체제이다. 본 논문에서는 사이버가정교사의 직무활동을 분석하고 직무활동에 대한 사이버가정교사 정보활용능력 요소를 도출하여 사이버가정교사 정보활용능력 요소에서 사이버가정교사 정보활용능력 평가기준을 마련하였다. 연구 결과 첫째, 사이버가정교사의 직무를 교수 학습, 상담 활동, 과정 운영 및 관리, 전문성 개발로 나누어 구조화 하였다. 이렇게 구조화된 사이버가정교사 직무 수행 활동은 사이버가정교사 정보 활용 능력 기준 요소를 추출하는데 기본적인 자료로 활용하였다. 둘째, 사이버가정교사의 직무 수행 활동에 기초하여 도출된 정보 활용 능력 요소는 총 53개의 요소로 정리하였으며 교원 ICT활용능력(ISST) 요소에 기초하여 사이버가정교사 정보활용능력기준(ISSCT)을 사이버 가정교사의 정보활용능력 평가기준으로 제시하였다.

Keywords