Abstract
Campus dormitories function as residence halls, which are quarters or entire buildings for residents to conveniently sleep, eat, and study in. And these functions lead us to refer to dormitories as quarters providing residence, food, and an academic atmosphere. Yet, of these functions, the restaurant service acts on dormitory applicants' and their parents' choice of dormitories as strongly as the others do. It is not optional for the residents but compulsory. All residents are required to eat at the restaurants attached to their dormitories. Therefore, when most of the dormitory applicants and their parents look for their favorite dormitories, they won't miss looking into how good the restaurant service is. Considering this tendency, this research, which takes samples of residents as subjects of investigation, aims to survey the service quality of the dormitory restaurants and to find how to enhance the service quality. The result, which is measured and analyzed on the basis of statistical methods, indicates that the responsiveness and empathy to the restaurant service are statistically the significant factors for dormitory applicants and their parents in choosing their favorite dormitories.
대학의 기숙사는 학생들에게 쾌적한 숙식환경을 제공함으로써 면학의 편의를 도모하고 학생들이 편안한 마음으로 대학생활을 영위할 수 있게 하는 곳이다. 이를 위해서 기숙사는 단순한 숙식제공 공간이 아니라 다양한 교육공간으로 활용되어야 한다. 그럼에도 불구하고 대부분의 기숙사에서 선택사항이 아닌 필수사항으로 제공하는 식당 서비스의 품질은 학생이나 학부모가 숙박시설을 선택하는 주요요인으로 작용하고 있다. 이에 본 연구에서는 기숙사 식당을 이용하는 입사생을 대상으로 서비스품질을 측정하여, 대학이 경쟁력 확보차원에서 운영하는 기숙사식당의 만족도를 높이기 위한 요인이 무엇인지 규명해 보았다. 통계적인 방법을 이용하여 분석해 본 결과 반응성과 공감성이 통계적으로 유의한 요인으로 판명되었다.