Abstract
The main function of a container terminal is to load container freights into vessels and discharge them from vessels. The container terminal needs to utilize its resources effectively in order to improve the productivity of it. This study deals with the deployment model for yard cranes whose type is RMGC (rail mounted gantry crane). We develop a mathematical model for the deployment of yard cranes. The model considers not only the deployment but also the storage plans. It could be divided into two cases according to whether inter-block movements of yard cranes are allowed or not, during the same period Numerical examples are solved and analyzed to validate the model. Then, additional experiments are performed to compare the performance of the model with that of a previous model without the re-deployment of yard cranes.
컨테이너 터미널의 핵심 기능은 컨테이너 화물을 선반에 싣고 내기는 것이다. 이러한 기능에 대한 생산성을 향상시키기 위해서는 보유한 자원을 효과적으로 사용해야 하는데, 본 연구는 RMGC (rail mounted gantry crane) 유형 야드 크레인의 배치 방안에 대해서 논한다. 먼저, 컨테이너 터미널의 장치계획을 고려한 야드 크레인 배치 문제에 대한 수리모형을 개발한다. 수리 모형은 한 기간 내에서 블록간 야드 크레인의 이동 허용여부에 따라서 2가지로 나누어진다. 제시한 모형을 검증하기 위하여 수치 예제를 풀어서 결과를 분석한다. 또한 장치계획만을 다루는 기존 모형과의 성능 차이를 분석하기 위한 비교 실험을 수행한다.