초록
본 연구는 미래 보험소비자라 할 수 있는 대학생들을 대상으로 보험에 대한 사회적 인식수준을 진단하고 이를 토대로 신뢰받는 보험 산업으로 거듭나기 위한 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위하여 대학생들을 보험 전공 학생과 비전공 학생으로 크게 구별하여 설문조사를 실시하였고 분석방법은 부분 순위자료(partially ranked data)의 수량화방법을 사용하였다. 대학생 대상 설문분석 결과 보험에 대한 신뢰도 수준은 설문대상 모든 집단이 보험에 대한 신뢰도가 다른 금융권(은행 및 증권)보다 비교적 낮은 것으로 나타났다. 특히 모든 집단이 신뢰도를 저하시키는 가장 큰 요인으로 보험 모집조직의 전문성 부족과 보험금 관련 분쟁 등을 지적하였고, 전공 학생은 부정적 언론 보도를 비전공 학생들은 보험상품 약관의 복잡성 등을 주요 원인으로 나타났다. 보험산업 신뢰도를 제고하기 위해서는 보험상품 및 약관개선을 공통적으로 지적하였으며 보험전공 학생들은 학교보험교육의 강화와 보험의 언론홍보를 통한 보험의 미래 보험상 정립이 가장 중요하다고 지적하였다. 한편 보험 비전공 학생들은 민원발생시 신속한 보상처리 및 보험회사의 윤리경영 및 건전경영을 위한 보험회사의 자체노력이 보험산업의 이미지 제고 방안으로 제시하고 있다.
The purpose of this article is to measure the level of insurance industry's social cognition based on the university students' survey questionnaire. For this, this study analyzes the cognition of students on the level of social reliability, the causes of low reliability, and the measures of enhancing the reliability level about insurance industry. For the analysis of survey questionnaire, partially ranked data analysis was employed. The results show that most students recognize that the reliability of insurance industry is lower than that of other financial industry such as banks and securities firms. The main reason for this low reliability is the lack of sales forces' specialty, the complexity of insurance products and contracts, and negative media release about insurance industry. To enhance the social reliability level of insurance, establishment of the future insurance image is essential, and that can be achieved through strengthening the insurance education and public relations and simplifying insurance products and contracts.