Evaluation on Structural Stiffness and Grouting Efficiency of Concrete Track using Elastic Wave Tests

탄성파 기법을 이용한 콘크리트궤도의 구조강성 및 충전상태 평가에 관한 연구

  • 이일화 (한국철도기술연구원 철도구조연구실) ;
  • 조성호 (중앙대학교 토목공학과) ;
  • 장승엽 (한국철도기술연구원 차륜궤도연구실)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

Recently, concrete track is replacing ballast track for efficient and economic maintenance of track. It considerably offer less maintenance, a longer service life and reduced life-cycle costs. With the aim of achieving high-quality track construction work, of developing tools for quality assurance in new construction and for later technical inspection of material condition, a quality strategy has to be developed. For these purpose, NDT which is using the seismic wave has carried out in situ studies in the test construction section. The used NDT are SASW test, impact echo test and continuous impact echo test. The test is performed 5,353 times on 49 pre-cast concrete track panels to verify the stiffness structure and grouting efficiency of the track structure. To conclude, because of the non-homogeneous characteristic of concrete material. it is restricted to apply the elastic wave test at some aspect. However it is possible to acquisite a sufficient reliability about structural stiffness and grouting efficiency of concrete track.

콘크리트궤도는 유지보수상의 장점으로 인하여 자갈궤도를 급속히 대체하고 있다. 반면에 보수보강이 어렵기 때문에 매우 엄격한 설계와 시공기술이 필요하며 이러한 기술을 만족하기 위해서는 평가기술 또한 뒷받침이 되어야 한다. 본 논문에서는 이와 같이 시공 및 유지보수의 핀 평가기술을 확보하기 위한 방안으로서 탄성파를 이용하는 비파괴조사기법을 다양하게 적용하였다. 사용된 기법은 SASW시험, 임팩트에코시험, 연속임팩트에코시험이다. 시험은 49개의 프리캐스트 판넬의 강성구조와 충진성능을 평가하는 목적으로 총 5,353회에 걸쳐 수행되었다. 적용 결과, 콘크리트재료 자체의 비균질성으로 인하여 탄성파시험의 적용 및 분석이 제한적이지만 본 논문에서 목적하는 슬래브의 강성구조과 충전성(공극)에 대한 신뢰성 있는 조사 결과를 얻을 수 있을 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 이일화(2006),"충격반향기법을 이용한 포장귀도 모르터의 충전 성능 평가", 한국철도학회 춘계학술발표회
  2. 조성호, 강태호, 조미라, 서영찬, 권수안(2005), "콘크리트 활주로 건전도상태의 종합평가를 위한 비파괴 탄성파기법", 한국지반공학회논문집, 제21권, 4호, pp.1~13
  3. 조성호, 강태호(2000), "지반의 전단파속도 토모그래피 영상을 구하기 위한 Multi-Channel Tomographic SASW (MTSASW) 기법", 대한토목학회 가을학술발표회논문집, Vol. II, pp. 387~390
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