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납-플러그 면적비가 큰 LRB의 감쇠능력에 관한 실험적 연구

An Experimental Study on the Damping Capacity of Lead Rubber Bearing with High Lead-plug Area Ratio

  • 최정호 (한경대학교 토목공학과) ;
  • 김운학 (한경대학교 토목공학과)
  • 투고 : 2009.02.27
  • 심사 : 2009.04.15
  • 발행 : 2009.05.30

초록

지진으로부터 구조물의 안전을 확보하기 위하여 많은 공학자들의 연구가 계속되고 있다. 본 연구에서는 납의 이력특성을 이용하여 지진하중을 감소시키는 LRB(lead rubber bearing)의 감쇠능력에 대한 실험적 연구를 수행하였다. 납 플러그의 면적비를 주요변수로 설계한 2종류 12개의 시험체를 제작하여 변위제어시험을 시행하였다. 감쇠비 결정을 위한 이력감쇠곡선을 얻기 위하여 2개의 시험체가 한 쌍을 이루도록 배치하고 3회 반복이력시험을 수행하였다. 실험결과로부터 본 연구에서의 납 플러그 면적비가 큰 LRB는 지진시 구조물의 지진하중을 감소시키는데 충분한 감쇠비를 보유하고 있음을 알 수 있었다.

Many engineering researches are performed to ensuring structural safety from earthquake. In this study, the damping capacity of LRB(lead rubber bearing) with high lead-plug area ratio was examined by hysteresis loop from experiments. The displacement controlled tests were performed for 12 specimens designed in 2 types by lead-plug area ratio as main parameter. Each coupled specimens were tested by 3 times sinusoidal loads with different loading velocities. From the experimental results, LRB with high lead-plug area ratio has sufficient damping ratio for reducing horizontal seismic load to structures.

키워드

참고문헌

  1. 한국도로교통협회, 도로교설계기준, 2005
  2. 한국지진공학회, "도로교의 내진설계", 제6회 기술강습회, 2000
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